مجلة التكامل في بحوث العلوم الاجتماعية والرياضية
Volume 7, Numéro 2, Pages 64-79
2023-12-31

اثر اسلوب التعيينات في تدريس وتعليم مادة الفسلجة لطلاب المرحلة الثالثة / كليات واقسام التربيه البدنيه وعلوم الرياضة

الكاتب : نجاح محمد طيبة .

الملخص

يكتسب البحث اهمية كبيرة من خلال فهم وتطبيق الاساليب التدريسية والتي تعد من المظاهر المهمة التي لها تأثير ايجابي وشامل في الإعداد والتنشئة على أسس علميــة منظورة جديدة ولقد أضاف التطور العلمي الكثير مــــــن الأساليب التدريسية والتعليمية الحديثة التي يمكن للمدرس والمعلم الاستفادة منها في تهيئة مجالات الخبرة للدارسين حتى يتم إعدادهم بدرجة ، عالية من الكفاءة وأصبح تفاعل المدرس والمتعلم في تطبيق المنهج من أهم الشروط لنجاح عملية التدريس من خلال تنظيم العلاقة الايجابية بينهما . وتكمن مشكلة البحث في ان اغلب واكثر الاساليب المتبعة من قبل مدرسي مادة الفسلجة هي اساليب تجعل من الطالب مستمع فقط دون ان يكون له دور فعال في عملية التعلم مما ينعكس على سلوكه المعرفي والشخصي . ويهدف البحث إلى التعرف على تأثير أسلوب التعيينات في تدريس وتعليم مادة الفسلجة لطلاب المرحلة الثالثة - كليات وأقسام التربية البدنية وعلوم الرياضة.اما فرض البحث هو أن لأسلوب التعيينات أثر ايجابي في تدريس وتعليم مادة الفسلجة لطلاب المرحلة الثالثة - كليات وأقسام التربية البدنية وعلوم الرياضة . واستخدمت الباحثة المنهج . التجريبي بتصميم االفئتين المتكافئتين التجريبية والضابطة ذات الاختبار ،البعدي لملائمتة لطبيعه المشكلة المراد حلها واشتملت عينة . البحث على طلاب المرحلة الثالثة / كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة / جامعة الكوفة وعددهم (٦٠) طالبا لكل مجموعة (۳۰) طالبا و استغرق المنهج التعليمي والتدريسي (۸) اسابيع وبواقع (۲) ساعة اسبوعيا, وبعد ذلك تم معالجة البيانات التي حصلت عليها الباحثةبالوسائل الاحصائية الخاصة والملائمة ومن خلال النتائج توصل الباحثةالى الاستنتاجات التالية : -إن أسلوب المعد (التعيينات) له أثر ايجابي في تدريس وتعليم مادة الفسلجة الطلاب المرحلة الثالثة كليات وأقسام التربية البدنية وعلوم الرياضة . -تفوق أسلوب التعيينات على الأسلوب التقليدي المتبع من قبل مدرس مادة الفسلجة ومن خلال ما تقدم أوصى البحث بمايلي : -التأكيد على أسلوب التعيينات في تدريس وتعليم مادة الفسلجة لطلاب المرحلة الثالثة - كليات وأقسام التربية البدنية وعلوم الرياضة -إجراء دراسات وبحوث أخرى باستخدام أسلوب التعيينات على مواد أخرى غير مادة الفسلجة وعلى مراحل أخرى كذلك. Research gains great importance through understanding and applying teaching methods, which are one of the important aspects that have a positive and comprehensive impact on preparation and upbringing on new, perspective scientific foundations. Scientific development has added many modern teaching and educational methods that the teacher and teacher can benefit from in preparing areas of expertise for learners until They are prepared with a high degree of efficiency, and the interaction of the teacher and the learner in applying the curriculum has become one of the most important conditions for the success of the teaching process through organizing the positive relationship between them. The problem of the research lies in the fact that most of the methods used by teachers of physiology are methods that make the student only a listener without having an effective role in the learning process, which is reflected in his cognitive and personal behavior. The research aims to identify the effect of the assignment method in teaching and teaching the subject of physiology to third-stage students - colleges and departments of physical education and sports sciences. The researcher used the method. Experimental design of two equal groups, experimental and control, with a post-test to suit the nature of the problem to be solved, and it included a sample. The research was conducted on students of the third stage / College of Physical Education and Sports Sciences / University of Kufa, their number is (60) students for each group (30 students). The educational and teaching curriculum took (8) weeks and (2) hours per week, and after that the data obtained by the researchers was processed. Using special and appropriate statistical methods and through the results, the researchers reached the following conclusions: -The method of the preparer (assignments) has a positive impact in teaching and teaching the subject of physiology to students in the third stage in colleges and departments of physical education and sports sciences. The assignment method is superior to the traditional method used by the physiology teacher. Through the above, the research recommended the following: - Emphasizing the method of appointments in teaching and teaching physiology to third-year students - colleges and departments of physical education and sports sciences. - Conducting other studies and research using the assignment method on subjects other than physiology and on other stages as well.

الكلمات المفتاحية

طرائق تدريس ; فسلجة ; اسلوب التعيينات