مجلة التكامل في بحوث العلوم الاجتماعية والرياضية
Volume 6, Numéro 1, Pages 293-303
2022-06-30

الاتجاه النفسي-المعرفي نحو التدريب الذهني وعلاقته بالشخصية المبدعة لدى تدريسيي كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة

الكاتب : كردي فاضل . محمد نفين . غافل ايمان .

الملخص

الاتجاه النفسي-المعرفي نحو التدريب الذهني وعلاقته بالشخصية المبدعة لدى تدريسيي كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة ) تكمن اهمية البحث الحالي في اهمية الفرق على العلاقة بين الاتجاه النفسي-المعرفي نحو التدريب الذهني وعلاقته بالشخصية المبدعة وتحقيق الاهداف المرجوة لدى تدريسيي كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة ومعرفة العلاقة فيما بينهما ويهدف البحث الحالي الى التعرف على الاتجاه النفسي المعرفي نحو التدريب الذهني وعلاقته بمفهوم الذات الاكاديمي المهني لدى تدريسي كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة . وقد واستخدم الباحثون المنهج الوصفي باسلوب الدراسة المسحية والعلاقات الارتباطية ، وتحدد مجتمع البحث بتدريسي كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة في جامعات الفرات الاوسط والبلغ عددهم( 377 ) تدريسي ثم بعد ذلك استخدموا المعالجات الاحصائية المناسبة للوصول الى النتائج بعدها تم عرض النتائج وتحليلها ومناقشتها توصل الباحثين الى الاستنتاجات الاتية 1- صلاحية مقياس الشخصية المبدعة والذي قام الباحثين بتعديله للتطبيق بعد ان أجريت عليه المعاملات العلمية اللازمة. 2.وجود علاقة ذات دلالة معنوية بين الاتجاه النفسي-المعرفي نحو التدريب الذهني والشخصية المبدعة لدى تدريسي كليات التربية البدنية وعلوم الرياضية . وقد اوصى الباحثين 1.الاستفادة من مقياسي الاتجاه النفسي-المعرفي نحو التدريب الذهني والشخصية المبدعة والذي قام بتعديلهما الباحثين لغرض تطبيقهما في بحوث علمية اخرى. 2.الاهتمام بتنمية الاتجاهات النفسية-المعرفية لدى تدريسيي كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة نحو التدريب الذهني وذلك من خلال الدورات العلمية التي تهدف الى التعريف بأهمية التدريب الذهني ودوره في التعليم Abstract The psychological-cognitive attitude towards mental training and its relationship to the creative personality among teachers of the faculties of physical education and sports sciences. co The importance of the current research lies in the importance of the difference on the relationship between the psychological-cognitive attitude towards mental training and its relationship to the creative personality and the achievement of the desired goals among the teachers of the faculties of physical education and sports sciences and knowing the relationship between them. Professional teachers of the faculties of physical education and sports sciences. The researchers used the descriptive approach in the style of the survey and correlational relations, and the research community was determined by the teaching of the faculties of physical education and sports sciences in the universities of the Middle Euphrates, and their number was (377), then they used the appropriate statistical treatments to reach the results. Then the results were presented, analyzed and discussed. The researchers reached the conclusions the following 1- The validity of the Creative Personality Scale, which the researchers modified for the application after the necessary scientific transactions were performed on it. 3. There is a significant relationship between the psychological-cognitive attitude towards mental training and the creative personality of the teachers of the faculties of physical education and sports sciences. The researcher recommended 1. Benefiting from the two scales of psychological-cognitive attitude towards mental training and creative personality, which the researcher modified for the purpose of applying them in other scientific research. 2. Paying attention to the development of psychological-cognitive attitudes among the teachers of the faculties of physical education and sports sciences towards mental training, through scientific courses that aim to introduce the importance of mental training and its role in educati

الكلمات المفتاحية

الاتجاه النفسي ; التدريب الذهني ; الشخصية المبدعة