مجلة علوم الإنسان والمجتمع
Volume 9, Numéro 5, Pages 331-353
2020-12-28

أثر استخدام التكنولوجيا على التحصيل العلمي لطلاب المرحلة الثانوية في مادة الجغرافيا في لواء المزار الجنوبي ( الخرائط الرقمية G.p.s)

الكاتب : الصعوب ماجد .

الملخص

الملخص هدفت الدراسة الحالية إلى استقصاء أثر تدريس مادة الجغرافيا والتقنيات الحديثة (الخرائط الرقمية G.P.S) على التحصيل الدراسي، تكون مجتمع الدراسة من جميع طالبات الصف الثاني عشر في مدارس مديرية تربية لواء المزار الجنوبي مدرسة سول الثانوية للبنات ، مدرسة الجعفرية المهنية الثانوية للبنات، مدرسة العراق الثانوية للبنات ، وتكونت عينة الدراسة من مجموعة ضابطة تجريبية تمثلت بمدرسة سول الثانوية للبنات وعددهم(24) طالبة ومجموعة تجريبية تمثلت بمدرسة الجعفرية الثانوية للبنات وعددهن (23 ) طالبة وتم تطبيق اختبار قبلي لقياس مستوى التكافؤ بين المجموعتين الضابطة والتجريبية. حيث كانت نتيجة الاختبار (ت) عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين وبتحليل نتائج الاختبار البعدي، حصلت المجموعة الضابطة على متوسط عام (6.70)، ورغم الفرق الظاهر بين متوسطي المجموعتين، إلا أن مستوى الدلالي وفقاً لاختبار(ت) بين مجموعتين مستقلتين قد بلغ (30.) وهي أكبر من (0.05) ويعزي الباحث هذه النتيجة إلى درجة صعوبة مقرر الجغرافيا حتى مع استخدام التقنيات الحديثة. واستناداً لهذه النتيجة تم تقديم جملة من التوصيات وفي مقدمتها إعادة إعداد تأليف المقرر بصورة أكثر سهولة ومرونة. Abstract The current study aimed to investigate the effect of using technology on the educational achievement of high school students in Geography in the Southern Mazar District (Digital Atlas G.P.S). The study population consisted of all female the Twelfth grade students in the schools of the Southern Mazar District Education Directorate, “Soul Secondary School for Girls”, “Al-Jaafariya Vocational Secondary School for Girls” and “Iraq Secondary School For girls”. The study sample consisted of an experimental control group represented by Soul Secondary School for Girls and they were (24) female students and the experimental group represented by the Al-Jaafariya Vocational Secondary School for Girls and they were (23) female students. Pre- test was designed to measure groups’ equivalence , the results of (T) test revealed no significant differences between the two groups. And by analyzing the of post-test results , it was found that there are statistically significant differences between the two groups. The control group obtained a general average of (6.70), and despite the apparent difference between the mean of the two groups, the semantic level according to the (T) test between two independent groups reached (.30), which is larger than (0.05). The researcher attributed this result to the degree of difficulty of the Geography curriculum even with the use of modern technology. Based on this result, several recommendations were presented, foremost of which is introducing the curriculum in more easy and flexible way.

الكلمات المفتاحية

Technology, Achievement, Secondary school, map, geography, , digital. ; التكنولوجيا ،التحصيل ، المرحلة الثانوية ، الاطلس ، الرقمي، الجغرافيا