مجلة الذكاء الاقتصادي والتنمية
Volume 2, Numéro 1, Pages 65-76
2020-03-01

واقع التكوين الجامعي بالجزائردراسة حالة: جامعة وهران -2- محمد بن أحمد

الكاتب : راضية بصايم . إبتسام قادي .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى تبيان واقع التكوين الجامعي بالجزائر ، ومدى فعاليته في إنتاج أفراد ذوي كفاءات، حيث قادنا هذا البحث إلى إجراء دراسة بجامعة وهران -2- محمد، مست الأساتذة والطلبة معا، لذلك إعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي، تم استخدام أداة الإستبانة التي تكونت من 20 سؤال من خلال إستعمال Google formsتم توزيعها على أساتذة الجامعة من خلال البريد الإلكتروني، وبإستخدام صفحة الجامعة على الفيسبوك من خلال مشاركة رابط الإستبيان بالنسبة للطلبة، وذلك للوقوف على مدى فعالية نظام التعليم بالجامعة، ومن خلال جمع المعطيات و باستخدام Microsoft Excel لتمثيل النتائج بيانيا، إستخلصنا أن تكوين الأساتذة يساهم في تحسين جودة ونوعية التعليم، التعاون بين الأساتذة على رأس هرم محركات البحث العلمي، شخصية الأستاذ تسمح بتوصيل المعلومات بأكثر فعالية، أما النتائج السلبية تمثلث في أن الجامعة لا توفر التكوين سنويا للاساتذة، ولا تتوفر على مركز للبحث، ميزانية البحث العلمي غير كافية لتحسن نوعية البحوث، كثافة المنهاج الدراسي تؤثر بشكل كبير على الإنتاجية في مجال البحث العلمي. Abstract: This study aimed to clarify the reality of training universities in Algeria, and his effectiveness in the production of the competencies individuals, this research conduct us to make a study in the Algerian university Oran 2 Mohamed Ben ahmed, that’s why we have adopted the descriptive analytical approach, after that we used the questionnaire tool which contained 20 questions through using Google forms, distributed to professors through e mail in order to poisoning the effectiveness of the university training system in Algeria, through the collection of data, a set of results were concluded, such as training of teacher contributes in the improvement of the quality of education, the coordination and cooperation between the teachers is on the head of scientific research motor, the personality of the teacher allows to transfer the knowledge more efficiently, while there is always negative aspect were concluded as the university do not elaborates yearly training programs for teacher, the university have not a research center, the budget of scientific research is not enough to improve the quality of researches, the intensity of the educational programs affect importantly the productivity of the scientific research.

الكلمات المفتاحية

التكوين، الجامعة، التعليم العالي، البحث العلمي ، Training, University, Higher Education, scientific research.