مجلة الروائز
Volume 7, Numéro 2, Pages 307-319
2023-12-30

الفهم الدلالي والربط الوظيفي للجمل عند الأطفال المتخلفين ذهنيا بين الدرجة الخفيفة والمتوسطة

الكاتب : هميسي ليلى .

الملخص

يهدف البحث الحالي إلى دراسة الفروق في القدرة على الفهم والربط الوظيفي للجمل عند الأطفال المتخلفين ذهنيا، باعتبار أنه يمثل إحدى مستويات النشاط للذاكرة الدلالية هذه الأخيرة ترتبط بعامل الذكاء الذي يمثل المشكل الأساسي في الإصابة بالتخلف الذهني، ولتحقيق أهداف الدراسة قمنا بتطبيق المنهج الوصفي بأسلوب المقارنة، أين قمنا بتطبيق بند الفهم الدلالي والربط الوظيفي للجمل من اختبار الذاكرة الدلالية لعبد العزيز سعد، على عينة قصدية تتكون من (28) طفل مصابين بالتخلف الذهني، مقسم إلى (14) طفل درجة خفيفة و(14) طفل درجة متوسطة، في عمر 10 سنوات، وبعد تحليل النتائج ومعالجتها احصائيا توصلنا إلى ما يلي: - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في قدرات الفهم الدلالي والربط الوظيفي للجمل عند المتخلفين ذهنيا درجة خفيفة والمتخلفين ذهنيا درجة متوسطة تعزى للدرجة الخفيفة. The Current research aims to investigate differences in the ability of semantic comprehension and functional linking of sentences in mentally retarded children, as it represents one of the activity levels of semantic memory. To achieve objectives of the study, we applied the descriptive approach using the comparative method,where we applied the item of semantic comprehension and functional linking of the sentences of the test of semantic memory of Abdulaziz Saad,On an intentional sample composed of 28 children at the age of 10 with mental retardation, divided into14 children with a mild degree and 14 children with a medium degree, and after analysis and statistical processing of the results, we achieve the following: - There are statistically significant differences in the capacities of semantic comprehension and functional linking of sentences for the mentally retarded (mild and average degrees) in favor of the mild degree

الكلمات المفتاحية

الذاكرة الدلالية الفهم الدلالي الربط ال ; ظيفي للجملة التخلف الذهني