مجلة الروائز
Volume 7, Numéro 2, Pages 286-306
2023-12-30

بناء شبكة تحليل وتقييم لسانية معرفية للمستوى الشكلي للغة المكتوبة للكشف عن الأسس اللغوية للتلميذ في سن 08-09 سنوات Build A Linguistic-cognitive Analysis And Evaluation Grid For The Formal Level Of The Written Language To Reveal The Linguistic Foundations For Students Aged 08-09 Years

الكاتب : حـــدّار عـــيــدة .

الملخص

يهدف هذا البحث إلى بناء شبكة تحليل وتقييم لسانية معرفية للمستوى الشكلي للغة المكتوبة للكشف عن الأسس اللغوية للتلميذ في سن 08-09 سنوات، وتماشيا مع الإشكال المطروح وسعيا لتحقيق الهدف المُشار إليه أعلاه تمّ الاعتماد على كل الخطوات المنهجية التي توصلنا إلى النتائج المرجوة؛ حيث تمّ اختيار عينة ممثلة في تلاميذ السنة أولى ابتدائي، السنة ثانية ابتدائي، السنة ثالثة ابتدائي، ومعلّمي هذه السنوات الثلاثة، الوسائل البيداغوجية الموجهة لهذه السنوات: كتب اللغة العربية المنهاج، الوثيقة المرفقة، دليل استخدام الكتاب، مذكرات المعلمين، كراسات التلاميذ، وقد تم الاعتماد على المنهج الوصفي بمجموع أدوات تلخصت في الملاحظة بأنواعها المباشرة المنظمة، غير المباشرة المحددة والملاحظة بالمشاركة لجمع المعلومات. وقد تمّ التوصّل إلى: بناء شبكة التحليل المرجوة وتأكيد تمتعها بدلالات صدق وثبات تتفق مع خصائص المقياس الجيّد. This research aims to build a linguistic-cognitive analysis and evaluation grid for the formal level of the written language to reveal the linguistic foundations for students aged 08-09 years, In line with the problem presented and in pursuit of the aforementioned goal, all methodological steps were relied upon that lead us to the desired results; where a sample was chosen, represented by first-year primary school students, second-year primary school students, and third-year primary school teachers, and the teachers of these three years, the descriptive approach was relied on with a set of tools summarized in the observation of its direct, organized, indirect, specific and participatory observations to collect information. It has been reached: building the desired analysis network and confirming that it has validity and reliability indications that are consistent with the characteristics of a good scale.

الكلمات المفتاحية

التحليل؛ التقييم؛ المستوى الشكلي؛ اللغة المكتوبة. Analysis; Evaluation; formal level; written language.