مجلة الحكمة للدراسات الفلسفية
Volume 11, Numéro 2, Pages 1082-1103
2023-10-06

جماليات التلقي - في شعر الجواهري –قراءة –المتوقع واللامتوقع -

الكاتب : لخضاري علي .

الملخص

لقد استطاعت "نظرية التلقي " أن تعيد الاهتمام بالقارئ، باعتباره هو الذي يستقبل النص ويستهلكه، ومن هنا، لا تكتمل حياة النص تأثيرا وتأثرا ، إلا بتفاعل المتلقي مع الإنتاج الأدبي، تذوقا ونقدا وتفاعلا وحوارا ، وانفتاحا للقراءة على سياقات متعددة، متجاوزة المقولة القائلة أن البنية اللسانية هي أساس المعنى، وأن المعنى لا يتعدى النظام اللغوي . وقد ركزت هذه القراءة على ثلاث ظواهر هي : التناص، والمفارقة، وايحائية اللغة : مع لقرآن الكريم وأثره في بناء معنى جديد، و أثر '' المفارقة ''في الصيغ اللغوية التي تجاوزت المعاني السطحية الى معان عميقة، ثم ايحائية اللغة عبر توظيف المعجم اللغوي، ضمن تعدد الصيغ والتراكيب الأسلوبية، قصد تجليات بعض ملامح '' الشعرية '' عند الشاعر العراقي '' محمد مهدي الجواهري '' "Reception Theory" helped to shift the interest back to the reader as receiver and consumer of the text. The spirit of the text in terms of mutual influence is accomplished only when the reader starts interacting with the literary work, throughout tasting, criticism, response, dialogue, and openness on various contexts, ignoring the quotation which states that meaning lies essentially in the linguistic structure and it does not exceed the linguistic system. This study focuses on three aspects, namely: intertextuality, paradox, and connotation of the language. The focus is mainly put on the role of the " Holly Quran " in constructing new literary meanings, on the influence of the paradox on linguistic forms which go beyond the superficial meanings into deep ones, and eventually on language connotation by using the dictionary through a variety of stylistic forms and constructions, aiming at revealing some of the Iraqi poet Iraqi poet Muhammad Mahdi Al-Jawahiri’s " poetic " featu

الكلمات المفتاحية

نظرية القراءة ; جمالية التلقي ; التناص ; إيحائية اللغة