مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 12, Numéro 4, Pages 207-226
2023-12-15
الكاتب : حروز سامية . مصيطفى عقيلة .
تتناول الدراسة الصورة الشعرية باعتبارها أجل أدوات الإبداع الشعري جمالية، من حيث مكوناتها وطريقة تشكلها وعلائقها في بعدها الكلاسيكي والحداثي، إذ تخرج النص من نسقه المعجمي الضيق إلى النسق الدلالي، وهي من أكثر الأدوات الفنية استقطابا للتجديد، فنتساءل عن التصور الحداثي لها الذي يصنع فرادتها وتميزها من خلال عدة آليات, لتعكس رؤيا الشاعر المعاصر، والذي ربطها بدوره بالفنون الإنسانية الأخرى. Abstract: The study deals with the poetic image as the most important aesthetic tool for poetic creativity, in terms of its components, the way it is formed, and its relationships in its classical and modern dimension. Indeed, it gets the text out from its narrow lexical format to the semantic format. Moreover, it is one of the most attractive artistic tools of modernism. Accordingly, at this stage we can ask a question about its modernist perception that determines its uniqueness and distinction through several mechanisms, to reflect the vision of the contemporary poet, who linked it to other human arts.
صورة شعرية؛ ; صورة بلاغية؛ ; بنى نصية؛ ; مقاربة؛ ; شكلانية. ; poetic image; ; rhetorical image; ; Textual structures؛ ; approach; ; formalism.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
بن جامع أمال
.
رواق عثمان
.
ص 784-796.
محمودي عبد الكريم
.
محفوظ سارة
.
ص 46-59.