مدار
Volume 3, Numéro 1, Pages 155-178
2023-05-01

التعليم عن بعد في الجامعة الجزائرية خلال جائحة كورونا: منصة مودل (moodle) بجامعة سطيف- 02 أنموذجا.

الكاتب : الوليد رفاس . نور الدين هميسي .

الملخص

ملخص: لقد اضطرت المؤسسات الجامعية في الجزائر إلى التوجه نحو إستراتيجية التعليم عن بعد في ظل انتشار جائحة كورونا خلال السنوات القليلة الماضية، حيث تبنت العديد من منصات التعليم الالكتروني على غرار منصة موودل (Moodle)، المطبقة عبر كافة جامعات الوطن، في محاولة لتوحيد آلية بناء وتصميم درس عن بعد في الفضاء الرقمي. وتزايدت أهمية التعليم عن بعد في قطاع التعليم العالي والبحث العلمي منذ بداية اجتياح فيروس "كوفيد-19" الجزائر شهر مارس 2020، وما ترتب عنه من تداعيات صحية خطيرة، تم على إثرها غلق الجامعات الوطنية كبروتوكول وقائي لحماية الأسرة الجامعية، والتوجه نحو التعليم الالكتروني عبر منصة موودل (Moodle)، التي تُطالب الأستاذ والطلبة العمل بها لضمان سير الدروس والأعمال الموجهة عبر الخط. وعليه، حاولت هاته الورقة البحثية من خلال استمارة استبيان موجهة لعينة من أساتذة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة سطيف 02، تقدر بــ 20 أستاذا، خضعوا لتكوين وتدريب على منصة موودل (Moodle)، التعرف على واقع استخدام الأساتذة لمنصة موودل (Moodle)، وكذا دوافع الاستخدام والعراقيل التي تواجههم؟. Abstract: niversity institutions in Algeria have been forced to move towards a distance education strategy in light of the spread of the Corona pandemic during the past few years, as they have adopted many e-learning platforms such as the Moodle platform, which is applied across all universities of the country, in an attempt to unify the mechanism of building and designing Distance learning in the digital space. The importance of distance education in the higher education and scientific research sector has increased since the beginning of the outbreak of the “Covid-19” virus in Algeria in March 2020, and its serious health repercussions, as a result of which national universities were closed as a preventive protocol to protect the university family, and the trend towards e-learning via Moodle platform, which teachers and students are required to work on to ensure that lessons and directed work flow across the line. Accordingly, this research paper attempted through a questionnaire addressed to a sample of professors of the Faculty of Humanities and Social Sciences, Setif University 02, estimated at 20 professors, who underwent training and training on the Moodle platform, to identify the reality of professors using the Moodle platform, as well as Motives for use and obstacles they face?.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التعليم عن بعد، الجامعة الجزائرية، جائحة كورونا، منصة موودل. Keywords: Distance education, Algerian University, Corona pandemic, Moodle platform.