مجلة الإقتصاد الجديد
Volume 14, Numéro 2, Pages 335-355
2023-07-05

السلوك الأخلاقي لرجال البيع في الصيدليات-دراسة ميدانية استقصائية لصيدليات مدينة خميس مليانة-

الكاتب : صابور حفيظة .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى التطرق إلى موضوع التزام رجال البيع بالسلوك الأخلاقي في إطار وظيفة البيع من وجهة نظر رجال البيع ،و التي نقصد بها الابتعاد عن الغش ، والكذب، و الخداع أثناء القيام بعملية البيع للزبون والعمل على تزويده بالمعلومات التي يطلبها حتى و لو لم تتم عملية البيع، الأمر الذي من شأنه توفير جو من الثقة و الاطمئنان و إبعاد فكرة أن رجل البيع يريد إلصاق المنتج بالزبون، هذاما يعكس الصورة الحسنة للمؤسسة في نظر زبائنها لأن سلوك الفرد نابع من سلوك المؤسسة، و قد توصلت الدراسة إلى أن رجال البيع على مستوى صيدليات مدينة خميس مليانة يلتزمون بالسلوك الأخلاقي في معاملاتهم مع الزبائن من خلال: الإهتمام بالمظهر ،حسن المعاملة ،إعطاء المعلومات اللازمة التي يطلبها الزبون، بذل مجهود في توفير المنتجات الضرورية، عدم الضغط على الزبون عند اقتناء المنتجات، لكن مع وجود تفضيل في المعاملة و توفير الأدوية بين الزبائن الدائمين و غير الدائمين. This study aimed to address the issue of salesmen's commitment to ethical behavior within the framework of the sales function from the salesmen's point of view, by which we mean to avoid cheating, lying, and deception during the sales process to the customer and to provide him with the information he requests even if it is not completed. The sales process, which would provide an atmosphere of trust and reassurance and remove the idea that the salesman wants to attach the product to the customer, this reflects the good image of the institution in the eyes of its customers because the behavior of the individual stems from the behavior of the institution, and the study concluded that the salesmen are at the level of Pharmacies in the city of Khemis Miliana adhere to ethical behavior in their dealings with customers through: interest in appearance, good treatment, giving the necessary information required by the customer, making an effort to provide the necessary products, not pressuring the customer when purchasing products, but with a preference in treatment and provision of medicines among permanent and non-permanent customers.

الكلمات المفتاحية

السلوك الأخلاقي ; رجال البيع ; الزبون ; المنتجات الصيدلانية ; Moral behavior ; Sales men ; the customer ; Pharmaceutical prooducts