مجلة الإقتصاد الجديد
Volume 14, Numéro 2, Pages 248-262
2023-07-05

تأثير اللغة على السلوك الاستهلاكي للمستهلك الجزائري تجاه السلع المعمرة

الكاتب : نشاد عزالدين . صكري أيوب .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة تأثير اللغة كأحد مكونات القيم الثقافية على السلوك الاستهلاكي للمستهلك الجزائري من وجهة نظر عينة من المستهلكين على مسوتى ولايات الوسط الجزائري، ولتحقيق هذا الهدف اعتمدنا في دراستنا على المنهج الوصفي التحليلي، كما تمّ تصميم استبانة كأداة لجمع المعلومات، وتمّ توزيعها على عينة الدراسة والمتمثلة في المستهلكين بولايات الوسط الجزائري، وقد تم توزيع (300) استبانة، استرجعت منها 248 صالحة للتحليل. وبعد المعالجة الإحصائية بواسطة برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية، تمّ التوصل إلى مجموعة من النتائج أهمها وجود علاقة ارتباط وتأثير ضعيفة بين اللغة كأحد مكونات القيم الثقافية والسلوك الاستهلاكي للمستهلكين الجزائريين بولايات الوسط الجزائري. This study aimed to find out the impact of language as one of the components of cultural values on the consumer behavior of the Algerian consumer from the point of view of a sample of consumers on the level of the states of the Algerian center, and to achieve this goal we relied in our study on the descriptive analytical approach, and a questionnaire was designed as a tool to collect information, and it was distributed to the study sample, represented by consumers in the states of the Algerian center, and (300) questionnaire was distributed, of which 248 were recovered valid for analysis. After statistical processing by the Statistical Package for the Social Sciences program, a set of results were reached, the most important of which is the existence of a weak correlation and influence between language as a component of cultural values and the consumption behavior of Algerian consumers in the wilayas of central Algeria.

الكلمات المفتاحية

اللغة، القيم الثقافية، المستهلك، سلوك المستهلك.