جسور المعرفة
Volume 3, Numéro 10, Pages 1-28

فاعليّة الكفاية اللغويّة في تنمية الأداء اللغويّ لدى أطفال الرّياض في الأردن

الكاتب : محمّد فوزي أحمد بني ياسين .

الملخص

The effect of the linguistic competence in improving the linguistic performance of kindergarten students in Jordan Abstract:The study aimed at investigating the effect of the linguistic competence in improving the linguistic performance of kindergarten students in Jordan. To achieve the purpose of the study, a test was built as an instrument of the study to measure the linguistic competence The sample of the study consists of (32) male and female students in the governmental schools at Irbid 1st Directorate. The sample represents two groups; the control group taught by the traditional method and the experimental group taught by games which aimed at improving the linguistic competence and discovering its effect on the linguistic performance in its four fields: listening, reading, speaking and writing. The results of the study indicate that there are significant statistical differences for the groups in favor of the means scores of the experimental group in post test at (α≤0.05). Also, The results indicate that there are significant statistical differences between males and females in favor of males. Finally, the results indicate that there are significant statistical differences between listening and writing in favor of listening. هدفت هذه الدّراسة إلى التّحقق من فاعليّة الكفاية اللغويّة في تنمية الأداء اللغويّ لدى أطفال الرّياض في الأردن؛ ولتحقيق أهداف الدراسة تم بناء أداة الدّراسة المتمثّلة في اختبار لقياس الأداء اللغويّ. وتكوّنت عينة الدراسة من (32) طفلاً وطفلة من أطفال رياض الأطفال، في المدارس الحكوميّة التّابعة لمديرية إربد الأولى، وقد تمثّلت العينة في مجموعتين: ضابطة وتجريبيّة. درست الضابطة بالطّريقة العاديّة، ودرست التّجريبيّة بمعالجات تمثّلت بألعاب لغويّة متنوعة هدفت إلى تنمية الحصيلة اللغويّة والكشف عن أثرها في الأداء اللغوي في مجالاته الأربعة: الاستماع والقراءة والتحدّث والكتابة، أظهرت نتائج الدّراسة وجود فروق دالّة إحصائيًا عند مستوى الدّلالة(α≤0.05) بين متوسطات الأداء في الاختبار البعديّ لدى المجموعتين لصالح المجموعة التّجريبيّة، وأظهرت النّتائج وجود فروق دالّة إحصائيًا بين الذّكور والإناث لصالح الإناث، وأظهرت النّتائج أيضًا وجود فروق دالّة إحصائيًا بين مجالي الاستماع والكتابة لصالح مجال الاستماع.

الكلمات المفتاحية

الكفاية اللغويّة; الأداء اللغوي; أطفال الرّياض; kindergarten students; linguistic competence; linguistic performance