رفوف
Volume 10, Numéro 2, Pages 999-1025
2022-07-14

ادراج اللغة الإنجليزية كلغة اجنبية أولى في الطور الابتدائي في الجزائر: توجهات، إجراءات وتحديات Implementing English As The First Foreign Language In The Primary Cycle In Algeria: Attitudes, Procedures And Challenges

Authors : Saoudi Fayçal .

Abstract

This research is an exploratory study that aims at thoroughly investigating the implementation of English as the first foreign language in the primary cycle in Algeria, instead of French, through the eyes of experts: the teachers of the primary schools. More precisely, it tackles the teachers’ attitudes, viewpoints, and suggestions on the most effective procedures and mechanisms for a successful implementation of English in the primary school in Algeria. Therefore, this study was conducted in two primary schools with the sum of 34 teachers, where data was collected through a questionnaire of 17 quantitative and qualitative questions. Results showed a consensus among the teachers who strongly supported implementing English as the first foreign language in the primary cycle and provided effective procedures and solutions for a safe, successful operation. تهدف هذه الدراسة الى تسليط الضوء على أحد اهم القضايا اللغوية الطارئة والأكثر اثارة للجدل في الجزائر حاليا والتي تتمثل في ادراج اللغة الإنجليزية كلغة اجنبية أولى عوضا عن اللغة الفرنسية في المستوى الابتدائي من خلال رؤية المعلمين في المدارس الابتدائية كخبراء في الميدان. وتركزت أهداف البحث حول دراسة وتحليل توجهات واراء المعلمين حول هذا الموضوع وكذا اقتراحاتهم حسب خبراتهم المتنوعة فيما يخص الأليات والإجراءات الناجعة لإنجاح هذا المشروع. ومنه، فقد تم اجراء دراسة ميدانية في مدرستين ابتدائيتين تضمان 34 معلم ابتدائي (عربية وفرنسية) من خلال استبيان ضم 17 سؤالا متنوعا نوعيا وكميا. وقد خلصت الدراسة الى ان المعلمين يدعمون بقوة اللغة الإنجليزية ومجمعون اجماعا تاما حول ضرورة ادماجها كلغة اجنبية أولى في الابتدائي، كما تم اقتراح أليات متعددة وإجراءات دقيقة لإنجاح العملية.

Keywords

Education System ; English ; Foreign Language Teaching ; Language Conflict ; Language Planning ; Language Policy ; Primary Cycle ; الإنجليزية ; التخطيط اللغوي ; السياسة اللغوية ; الصراع اللغوي ; الطور الابتدائي ; تدريس اللغات الأجنبية ; النظام التعليمي