مجلة رقمنة للدراسات الإعلامية والاتصالية
Volume 3, Numéro 2, Pages 108-121
2023-06-27

الذكاء الإصطناعي وصحافة الروبوتات ....ثنائية الإنسان والآلة قراءة نقدية في الممارسات الجديدة للإعلام الرقمي

الكاتب : بولقرون سعاد . بوخنفر زوليخة .

الملخص

تركز هذه الورقة البحثية على إيجاد تفسير رهانات الذّكاء الاصطناعي وآفاقه على المستوى الإعلامي من خلال استخدام التقنيات الحديثة في صناعة المحتوى الصحفي الجيد وتسليط الضوء حول علاقة الذكاء الاصطناعي بالقدرات البشرية ورصد الممارسات الإعلامية الجديدة لهذه التقنية، الذي فرضت على المؤسسات الإعلامية ضرورة تبني طرق وآليّات عملها لمواجهة التطور التكنولوجي والسّعي إلى استغلاله لفائدتها، من أجل تعزيز فرص بقائها في ميدان التنافس كبيرة، ما يستدعي من الصحفيين تطوير ذواتهم وتطويع الذكاء الاصطناعي لفائدتهم، من خلال الاستثمار في تدريب الصحفيين وتمكينهم من أدوات الذكاء الاصطناعي وآليات العمل الجيّدة وتبنيه داخل غرف الأخبار مع الحرص على إدراك وتوعية الصحفيين بآفاق ومحدودية هذا الذكاء، وأنه نتاج للذكاء البشري، فلا يمكن لروبوت أن يحل محل الذكاء البشري الذي أنتجه وصنعه، بل سيعزز من مكانته ويكمله. This research paper focuses on finding an interpretation of the stakes of artificial intelligence and its prospects at the media level through the use of modern technologies in the manufacture of good journalistic content, highlighting the relationship of artificial intelligence with human capabilities, and monitoring new media practices for this technology, which imposed on media institutions the need to adopt methods and mechanisms of their work to confront Technological development and seeking to exploit it for its benefit, in order to enhance its chances of survival in the field of competition are great, which requires journalists to develop themselves and adapt artificial intelligence for their benefit, by investing in training journalists and enabling them with artificial intelligence tools and good work mechanisms and adopting it within newsrooms while making sure to realize And educating journalists about the prospects and limitations of this intelligence, and that it is a product of human intelligence, as a robot cannot replace the human intelligence that it produced and manufactured, but rather it will enhance and complement its status

الكلمات المفتاحية

الذكاء الإصطناعي ; صحافة الروبوت ; الإعلام الرقمي ; artificial intelligence ; Android Journalism ; digital media