الصراط
Volume 25, Numéro 1, Pages 355-396
2023-06-18

رسالة في عدم حل المغصوب للوارث- محمد بن حمزة الكوز الحصاري الآيديني، المتوفى سنة 1122هـ: تحقيق ودراسة

الكاتب : الأستاذ المشارك حمزة عبد الكريم حماد .

الملخص

هذا البحث هو تحقيق لرسالة فقهية قيمة من رسائل محمد بن حمزة الكوز الحصاري الآيديني، المتوفى سنة 1122هـ، التي عالج فيها مسألة: هل الموت يَحلُّ للوارث أن يأخذ مال وارثه إن كان ذلك المال مغصوباً؟ ويهدف هذا البحث إلى التعريف بمصنف الرسالة من حيث: اسمه ونسبه وولادته ووفاته، وشيوخه وتلاميذه، ومصنفاته، إضافة إلى تحقيق هذه الرسالة. اتبع البحث منهج تحقيق المخطوطات، وقد انتهى إلى النتائج الآتية: إن الموت لا يُطيّب المال الحرام، بالاستناد إلى أدلة من القرآن الكريم والسنة النبوية والمعقول، أما إذا تصرف المورث في المال المغصوب تصرفاً غّير بِنيته؛ كأن يغصب قمحاً ثم يطحنه فيصير دقيقاً، فقد انتهت الرسالة بأن المشهور عند الحنفية هو بأن ذلك المال لا يطيّب لهم إلا إذا أدوا بدله أو تراضيا على أدائه أو قضى القاضي به، أما إن كان المال المغصوب لا يُعرف صاحبه، فقد خلصت إلى أن هذا المال يُتصدق به عن أصحابه إن كان المال لمسلم، وإن كان لغير مسلم فيوضع في بيت المال. وتوصي الدراسة بضرورة قيام الخطباء بتوعية المسلمين بهذه المسألة، وضرورة قيام الباحثين بالتحقيق الجاد للمخطوطات الفقهية. Abstract: The present study is the editing of a valuable treatise on Islamic law from among the works of Mohammad Bin Hamzah Alhusari Al-Aydini (.d 1122 Hijri), in which the author addresses the following matter: is it religiously permissible for the heir to avail of the property of one bequeathing property in case the wealth was usurped? This study aims to introduce the author of the treatise insofar as: his name, genealogy, birth and death, his sheikhs and students, his works, in addition to the editing and review of the treatise. The study adopted the method of editing and annotating the manuscripts, and reached the following conclusions and results: Death does not make licit religiously prohibited wealth (Al-Mal Al-Haram ar.), based on the proofs of the Holy Qur’an, the Prophet’s Sunnah and reason. However, if the bequeathing person handles the usurped wealth in a manner altering its structure or nature, such as usurping wheat and then grinding it, the treatise concluded that the preponderant view among the Hanafis is that the property does not become licit for them unless they pay the equivalent of the usurped wealth or what the judge determines. However, if the owner of the usurped property’s owner is unknown, then it is of the view that this property shall be given in charity on behalf of its owners if the property is for a Muslim, and if it is for a non-Muslim then it shall be deposited in the public treasury. The study recommends the necessity for the religious preachers to raise awareness about this matter, and also the necessity for scholars to undertake serious annotation and review of Fiqh (Muslim jurisprudence) manuscripts.

الكلمات المفتاحية

الغصب ; الفقه ; الميراث ; usurpation ; Fiqh ; inheritance