مجلة آفاق لعلم الاجتماع
Volume 13, Numéro 1, Pages 141-154
2023-06-12

التربية الأسرية وتداعيات العولمة الثقافية

الكاتب : حاج زيان وهيبة .

الملخص

الملخص: مما لا شك فيه أن العولمة مست مختلف مؤسسات التنشئة الاجتماعية، وخاصة النسق الاسري في عمق أدواره، غير أن آثارها أشد خطورة خاصة إذا تعلق الأمر بمسألة التغيير الذي مس المرجعيات وهو ما يمثل تحولا جوهريا على مستوى علاقة الاجيال عامة وعلاقة الابناء بالوالدين تحديدا، لفقد تجاوزت العولمة الانماط التربوية التقليدية من حيث الأداء الوظيفي للأسر، وبالتالي تبرز الحاجة الى إعادة النظر في ما يعرف بالمهارات الاسرية والتربوية. من هذا المنظور نسعى الى معالجة هذه الجدلية القائمة بين مؤسسة تربوية (الأسرة) مسؤولة على توريث القيم وبين نظام عولمي، يسعى بدوره الى فرض سيطرته بكل السبل وذلك من خلال ضبط مفهوم العولمة والعولمة الثقافية وتأثيرها على الأسرة.Abstract: There is no doubt that globalisation has affected different institutions of socialisation, especially family coordination in it’s deep roles, however ,these effects can be more dangerous when it’s related to the change that affected principles, and that’s what makes a big change in the termes of the relation between generations generally, and the relation between family members specifcally, therfore, globalisation has surpassed, traditional educational patterns in termes of the functional performance of families,thus there is an urgent need to reconsider what is known as family and educational skills. From this prespective, we seek to address this controversy between an educational institution (family) responsible for inheriting values and a global system that in turn seeks to impose its control by all means, by controlling the concept of globalisation and cultural globalisation and it’s impact on the family. Keywords: globalisation, culture, family, effects

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: العولمة، الثقافة، الاسرة، التأثيرات.