مجلة الانسان والمجال
Volume 9, Numéro 1, Pages 55-76
2023-06-09

الأصول و التقاليد الفنية المعمارية للمدارس التعليمية الأثرية في الجزائر Architectural Origins And Traditions For Archaeological Educational Schools In Algeria.

الكاتب : بن شامة سعاد .

الملخص

الملخص: إستنادا إلى أن المدرسة تخطيطا و تصميما لها مرجعيتها الفنية المعمارية على أرض المغرب الأوسط ، فقد كان انفصالها – كمؤسسة - عن عمارة المسجد عامل أساسي حتّم أن تتناسب عمارتها مع وظيفتها ، و بالتالي احداث نوع من العمائر دخل العمران الإسلامي و حمل معه انتقادات وتحاليل ارتقت لتفصل في أصول عمارتها، معماريا و فنيا في المغرب الإسلامي، و بالإعتماد على تعرض عمارتها إلى المحلية أو التاثيرات الوافدة و منه امكانية التعبير عن المستوى العلمي ، بدءا من الفترة الموحدية إلى المرينية إلى العهد العثماني ، تحديدا في الجزائر. عن الإشكالية البحثية، فإنه يمكن النظر فيما إن كان الأصل في بناء المدرسة هو المرجعية المعمارية المحلية الإسلامية في كل من المشرق و المغرب أم ملامح نمطية قد تنسبها إلى أصل أقدم ، كما أنه من الضروري النظر أيضا في أهمية و دور أقسامها الرئيسية و مرافقها و عناصرها المعمارية. أما الأهداف البحثية، فإن الجوهري منها في مثل هذه الدراسات الأثرية النادرة ، هو الإهتمام بالجانب الهيكلي والتصميمي للمؤسسة التعليمية في اطار توافق هندسة عمارتها مع وظيفتها ، و استخلاص تفرد هذا المعلم بأسس تصميمية مميزة ، و الذي يدعمه عدم الإنقطاع عن اقامتها، و وجود نماذج قائمة إلى يومنا هذا. الكلمات المفتاحية: المدارس؛ التخطيط ، الأصول المعمارية ؛الفترة المرينية ؛ العهد العثماني. Abstract: Based on the fact that the school as regarded from its construction plan and design has its own architectural and artistic reference in Central Maghreb, its distinction - as an institution - from the architecture of the mosque was an essential factor which necessitated that its architecture be compatible with its function, and therefore the creation of a new kind of buildings that entered the Islamic architecture and triggered criticism and analyzes that rose to determin the origins of its architecture, architecturally and artistically in the Islamic Maghreb, and based on the exposure of its architecture to local style or foreign influences, therefore the possibility of demonstrating the scientific level, starting from the Almohad period to the Marinids up to the Ottoman era, specifically in Algeria. Regarding the research problem, it is possible to consider whether the origin of school building is the local Islamic architectural reference in both the East and the Maghrib, or typical features that may be attributed to an older origin. As it is also necessary to look into the importance and role of its main departments, facilities as well as its srchitectural elements. As for the research objectives, what is essential in such relatively rare archaeological studies is the attention to the structural and design aspect of the educational institution within the framework of the compatibility of its architecture with its function, and extracting the uniqueness of this monument with distinctive design foundations, which is evidanced by its continued building and the existing these models todate. .Keywords: : schools ; planning ; architectural origins; the Marinid period ; the Ottoman era.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: المدارس؛ التخطيط ، الأصول المعمارية ؛الفترة المرينية ؛ العهد العثماني. ; .Keywords: : schools ; planning ; architectural origins; the Marinid period ; the Ottoman era.