التعليمية
Volume 13, Numéro 2, Pages 786-796
2023-06-08

The Effectiveness Of Cooperative Learning Method On Grammar Trait Achievement Of Efl Learners

Authors : Anteur Houari .

Abstract

Abstract: Grammar is the main aspect of writing skill. So teaching grammar to EFL learners is important as it provides them with greater depth of understanding.The integration of cooperative learning method has become an increasingly popular educational technique to improve the learner’s language proficiency.This study aims to investigate whether the cooperative learning method is more effective and usefull than the traditional instruction approach to teach grammar. This is an experimental quantitative study. The study included one control and one experimental group.in total, 60 EFL learners participated in the study. They were male and female university English language learners studying English Language in the Department of English Language and Literature, Faculty of Letters and Language, Mustapha Stambouli Mascara University. Following a workshop on the introduction of cooperative learning method, while the experimental group was exposed to cooperative learning technique. Whereas, the control group was taught by the traditional instruction approach. Tests were employed to gather data. The findings of the tests revealed significant differences between the contol group and the experimental group taking in consideration the learner’s grammar achievement. The results of this research suggested that cooperative learning had positive effects and impacts on EFL learners grammatical achievement. ملخص: يعتبر الصرف اهم مكون لمهارة الكتابة، فتدريس الصرف لطلاب اللغة الإنجليزية كلغة ثانية ضروري لأنه يتيح لهم الفهم الاعمق، فاصبح ادماج طريقة التعلم التعاوني يزداد شعبوية كطريقة في التعليم لإتقان الكفاءة اللغوية لدى الطلاب، تأتي هذه الدراسة لبحث مدى فعالية ومردودية طريقة التعلم التعاوني مقارنة بالتعلم التقليدي لتدريس الصرف. هذه دراسة تجريبية وتضم مجموعة ملاحظة او مراقبة الى جانب الفوج تحت التجربة، الكل يشكل 60 تلميذ لدارسي اللغة الإنجليزية كلغة ثانية كمشاركين في هذه البحث، العينة تضم طلبة وطالبات جامعيين يدرسون شعبة الإنجليزية في قسم اللغة والادب الإنجليزي، بكلية الآداب واللغات بجامعة مصطفى اسطمبولي بمعسكر، استخدم الباحث طريقة التعلم التعاوني لتدريس المجموعة تحت التجربة، في حين المجموعة الملاحظة درست بالطريقة التقليدية، استخدم الباحث طريقة الاختبار لجمع المعلومات، وقد عكست نتائج البحث النتائج المهمة بين الفوج المراقب والفوج تحت الملاحظة اخذين بعين الاعتبار كفاءة الطلاب في الصرف، اما حواصل البحث توصلت الى ان التعلم التعاوني له اثار إيجابية وتأثير على الكفاءة الاعرابية لدى دارسي اللغة الإنجليزية كلغة ثانية.

Keywords

Keywords: cooperative learning, writing, grammar, EFL learners. ; الكلمات المفتاحية: التعلم التعاوني، الكتابة، الصرف، طلاب اللغة الانجليزية كلغة ثانية.