دراسات اقتصادية
Volume 10, Numéro 1, Pages 738-757
2023-06-01

The Role Of Adopting The Technology Acceptance Model (tam) In Promoting E-learning In Higher Education Institutions During The Covid-19 Pandemic - The Viewpoint Of Algerian Student-

Authors : Maroci Abdessamed . Sahnoune Nesrine . Hamli Abdelkader .

Abstract

Abstract: This study aims to know the role of the Technology Acceptance Model (TAM) in promoting e-learning from the perspective of Algerian students, and to achieve the objectives of the study, an electronic questionnaire was designed, as the study sample included 225 university students distributed among 56 university institutions in Algeria, represented by 16 institutes through Facebook. The method of analysis by least squares structural partial equations modeling (PLSSEM), was used to measure, and evaluate the proposed model. The results indicated that the proposed technology acceptance model (TAM), explained the factors that predict the use of e-learning among Algerian students, as well as the existence of a statistically significant relationship between the various underlying components of the technology acceptance model. Moreover, the study also, indicates that the relationship between behavioral intent to use and use the actual e-learning in light of the Covid-19 pandemic came with the highest impact, followed by the relationship between external factors, and the perceived ease of use. Keywords: E-learning; higher education institutions; Technology Acceptance Model (TAM); COVID-19; ALGERIA JEL Classification: A22, A23, C25, I21, I23 ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة دور نموذج قبول التكنولوجيا(TAM) في تعزيز التعليم الالكتروني من منظور الطلاب الجزائريين، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم استبيان إلكتروني، حيث شملت عينة الدراسة 225 طالب جامعي موزعة على 56 مؤسسة جامعية في الجزائر تمثلت في 16 معهد عن طريق الفايسبوك. تم استخدام طريقة التحليل من خلال نمذجة المعادلات الهيكلية الجزئية للمربعات الصغرى(PLSSEM) لقياس وتقييم النموذج المقترح. أشارت النتائج أن نموذج قبول التكنولوجيا المقترح (TAM) قام بشرح العوامل التي تتنبأ باستخدام التعليم الالكتروني بين الطلاب الجزائريين، كما أشارت إلى وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين مختلف المركبات الكامنة المكونة لنموذج قبول التكنولوجيا، وتشير الدراسة أيضا إلى أن العلاقة بين نية الاستخدام سلوكيا والاستخدام الفعلي للتعليم الالكتروني في ظل جائحة كوفيد 19 جاءت بأعلى حجم تأثير ثم تليها العلاقة بين العوامل الخارجية وسهولة الاستخدام المتصور. الكلمات المفتاحية: التعليم الإلكتروني، مؤسسات التعليم العالي، نموذج قبول التكنولوجيا (TAM)، جائحة كوفيد19، الجزائر

Keywords

E-learning ; higher education institutions ; Technology Acceptance Model (TAM) ; COVID-19 ; ALGERIA