المعيار
Volume 25, Numéro 4, Pages 1052-1063

Acceptance Of Organizational Change In Higher Education: Implementing Quality Assurance In Algerian Higher Education Institutions قبول التغيير التنظيمي في التعليم العالي: تطبيق ضمان الجودة في مؤسسات التعليم العالي الجزائرية

Authors : Ahmed Malek Besma . Satouri Djoudi .

Abstract

Abstract: Higher education is confronted with many challenges in its environment, which are the result of the different mutations that the world knew in the last years. And in order to cope with these new conditions, many changes were operated in the higher education sector, and one of these organizational changes was the implementation of the quality assurance system. So, this paper aimed to investigate academics 'acceptance of organizational change within Algerian higher education institutions. The results showed that there is a low level of acceptance of organizational change related to both managerial and personal determinants, it revealed also that academics 'demographic characteristics have no correlation with the acceptance of the organizational change. ملخص: يواجه التعليم العالي العديد من التحديات في بيئته، وهي نتيجة التحولات المختلفة التي عرفها العالم في السنوات الماضية. ولمواكبة هذه الظروف الجديدة، تم إجراء العديد من التغييرات في قطاع التعليم العالي، وكان أحد هذه التغييرات التنظيمية هو تطبيق نظام ضمان الجودة. لذلك هدف هذا البحث إلى التحقيق في مدى قبول الأكاديميين للتغيير التنظيمي داخل مؤسسات التعليم العالي الجزائرية. وأظهرت النتائج انخفاض مستوى قبول التغيير التنظيمي المتعلق بالمحددات الإدارية والشخصية، كما كشفت أن الخصائص الديموغرافية للأكاديميين لا علاقة لها بقبول التغيير التنظيمي.

Keywords

التغيير التنظيمي، ضمان الجودة، القبول ; organizational change, quality assurance, acceptance