دراسات اقتصادية
Volume 10, Numéro 1, Pages 313-338
2023-06-01

أثر مساهمة مؤثري منصات التواصل الإجتماعي على توجيه سلوك السائح الجزائري نحو السياحة الداخلية -دراسة عينة من المتابعين -

الكاتب : كمال زهرة . شطيبي حنان .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى إستكشاف أثر مساهمة مؤثري منصات التواصل الإجتماعي على توجيه سلوك السائح الجزائري نحو السياحة الداخلية. لتحقيق أهداف الدراسة تم الإعتماد على المنهج الوصفي والتحليلي إستخدام الإستبانة الإلكترونية كأداة لجمع البيانات أجاب عليها ( 380 متابع ). توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها وجود أثر لمساهمة مؤثري منصات التواصل الإجتماعي على توجيه سلوك السائح الجزائري نحو السياحة بالجزائر، ميل السياح للبحث عن معلومات عبر صفحات مؤثري منصات التواصل الإجتماعي فيما يتعلق بخطط السفر للإستفادة من تجاربهم. حيث توصي الدراسة ضرورة إعتماد المؤسسات في قطاع السياحة العمل مع مؤثري منصات التواصل الإجتماعي، من اجل ترويج عروضهم إيجابيا. This study aims to explore the impact of the contribution of social media influencers on directing Algerian tourist behavior towards domestic tourism. To achieve the objectives of the study, the descriptive and analytical approach was relied upon. The electronic questionnaire was used as a tool for data collection, which was answered by (380 followers). The study found a set of results, the most important of which is the existence of an impact of the contribution of the influencers of social media platforms on directing the behavior of the Algerian tourist towards tourism in Algeria, the tendency of tourists to search for information through the pages of the influencers of social media platforms regarding travel plans to benefit from their experiences. Among the recommendations of the study is the need for institutions in the tourism sector to adopt work with the influencers of social media platforms, To positively promote their offers.

الكلمات المفتاحية

مؤثري منصات التواصل الإجتماعي ; سلوك السائح الجزائري ; سياحة داخلية