Dirassat
Volume 14, Numéro 1, Pages 349-371
2023-06-05

المحتوى الاعلامي الجزائري ابعاد وخصائص فنية

الكاتب : نميسي امال .

الملخص

ملخص: يعرف الإعلام بشكل عام بأنّه الوسائط التي نحصل من خلالها على المعلومات والمعارف الهامة؛ إذ تعد إحدى الركائز التي يعتمد عليها المجتمع في مواكبة آخر الأخبار، ومشاركة المستجدات مع الآخرين. ونظرا للأهمية التي اكتسبتها الأسلوبية في اقتحام النّص التّواصلي تولّدت لديَّ الرّغبة في مقاربة نص حداثي بمنهج لغويّ معاصر؛ لأن التّقدم في المناهج اللّغوية لم يكن للخطاب الإعلامي نصيب منه، فبقي محصورًا في الدِّراسات الايديولجية الّتي تراكمت عبر التّاريخ، وتمثلت في شروحات عادية تفرقت هنا وهناك بين كتب الاتصال والتّاريخ. ومن هنا جاء هذا البحث كمحاولة للكشف عن المحتوى الاعلامي الجزائري من خلال مقاربة تحليلية أسلوبية قائمة على استقراء الأبعاد الموضوعاتية والخصائص الفنية في جريدة الشّروق اليومي، ودراسة حركة الأدلّة اللُّغوية في اتصالها بوظائف الخطاب الإعلامي، وسياقات التّلقي الَّتي تحفُّ هذا الخطاب. كلمات مفتاحية: الإعلام، التّواصل، الوظائف، التأثير، الإقناع. Summary . The media is generally known as the media through which we obtain important information and knowledge; It is one of the pillars on which the community depends on keeping abreast of the latest news and sharing developments with others. Given the importance that stylistics acquired in breaking into the communicative text, I had the desire to approach a modernist text with a contemporary linguistic approach. Because the progress in the linguistic curricula did not have a share in the media discourse, so it remained confined to the ideological studies that had accumulated throughout history, and were represented in ordinary explanations that were separated here and there between communication and history books. Hence, this research came as an attempt to reveal the Algerian media content through an analytical-stylistic approach based on extrapolation of the thematic dimensions and artistic characteristics in Al-Shorouk daily newspaper, and the study of the movement of linguistic evidence in its connection to the functions of media discourse, and the reception contexts that surround this discourse. Keywords: media, communication, jobs, influence, persuasion.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: الإعلام، التّواصل، الوظائف، التأثير، الإقناع.