المعيار
Volume 27, Numéro 4, Pages 59-70
2023-06-05

الفُروق البيانية بين نظم القرآن ونظم الشّعرrhetorical Differences Between The Textual Structures Of The Holy Quran And Poetry

الكاتب : بوقزولة نجاة .

الملخص

موضوع بحثنا وثيق الصّلة بما ألّف في القرون الهجرية الوسطى من كتب النقد والبلاغة إذ ظهر تياران ؛ نبع أحدهما من ظواهر البلاغة القرآنية ،وآخر من شعرية النصوص الأدبية بخاصّة الشّعر، فقد ظهرت طروحات تتعلّق بالمنافسة بين فصاحة القرآن وفصاحة الشعر، أو بين فوقية القرآن ودونية الشعر وعدم بلوغه درجة الكمال البلاغي ،و طفت تلك المقولات على منابر الأدباء خصوصا من تأثر منهم بحركة المعتزلة، معتبرين أن ما أتيح للقرآن من تعظيم إنما للصّرفة أي أن الله قد صرف العرب عن الإتيان به، لذلك عجزوا عن معارضته . وبالمقابل سعى نقّاد تلك المرحلة إلى إثبات إعجاز القرآن وتفوقه على النص الشعري بيانيا ،فجاءت جّل المقارنات تصب بشكل أو بآخر في هذا المنحى. فمنذ الخطابي (319ه – 358ه) مرورا بالباقلاني (403ه) ووصولا إلى الجرجاني عبد القاهر 481ه، تتأكد مقولة إعجاز القرآن بأدلة متعددة يسوقونها في أعمالهم المختلفة لبيان الإعجاز القرآني وتفوقه على الشعر العربي دون الإنقاص من قيمته الفنية ودوره الحضاري.وسنحاول من خلال هذه الدّراسة الوقوف على بعض هذه المقاربات لتجلية ما جاء فيها من أدلّة وبراهين على إعجاز القرآن الكريم وتعاليه على كلّ فنون القول لدى العرب في مقدّمتها الشّعر.Our research subject is highly relevant to the books of criticism and rhetoric written during the Hijri Middle Ages, as two trends emerged ; One stemmed from the phenomena of Quranic rhetoric, while the other from the poetics of literary texts, particularly poetry. Where there have been proposals related to the competitiveness between the eloquence of both Qur’an and poetry, or between the superiority of the Qur’an and the inferiority of poetry and its failure to reach the degree of rhetorical perfection. Besides , these sayings prevailed on the writers platforms , especially those who were influenced by the Mu’tazila movement, considering that what was made available to the Qur’an is for Al Sarfah , in which , Allah has turned the Arabs away from bringing the like of this Quran, therefore they were unable to oppose it. However, the critics of that period endeavoured to prove the miracle of Qur’an and its superiority over the poetic text. Thus, most of the comparisons came in one way or another in this context . Since Al-Khattabi (319 AH - 358 AH) to Al-Baqlani (403 AH) and Al-Jurjani Abdul Qaher (481 AH) . Furthermore. the saying of the miracle of the Qur’an is confirmed by various evidences that they present in their various works to demonstrate its miracle as well as its superiority over Arabic poetry without diminishing its artistic value and cultural role. Through this study, we will attempt to stand on some of these approaches in order to identify the evidences and proofs contained on the miracle of Qur’an and its transcendence over all the arts of speech among the Arabs, chief among these is poetry

الكلمات المفتاحية

القرآن ; الشّعر ; النّظم ; المقارنة ; the Qur’an ; Poetry ; Textual Structures ; the comparisons