دراسات
Volume 12, Numéro 1, Pages 674-685
2023-05-31

الحكايات الشعبية في الرواية الجزائرية

الكاتب : ماموني عبد الرحمان .

الملخص

للحكايات الشعبية أهمية كبيرة في حياة الشعوب إذ هي تتيح للإنسان لحظات لنسيان الواقع القاسي حين يتم اللجوء إلى المتخيل الذي تتحقق فيه الرغبات الدفينة . و الروائي حين يعتمد تقنية تفاعل الأجناس الأدبية فإنه يجعل من الحكاية الشعبية وسيلة تحيل نصه الروائي إلى نص متحرر يزخر بشتى فنون التعبير المختلفة ، تلك الفنون التي صارت بها الرواية عملا أدبيا مفعما بالحيوية والحركة والمواقف الإنسانية. وصارت تلك الحكايات الشعبية خيوطا ناسجة لمضمون الرواية ولبنائها الفني، ومساهمة في تحقيق معمارية السرد السطحية والعميقة. و هذا المقال يبحث في مدى إسهام الروائي الجزائري في توظيف الحكايات الشعبية لتحقيق غايات جمالية و فنية. Folk tales are of great importance in the lives of people; they provide human beings with moments to forget the harsh reality when resorting to the imaginary, in which buried desires are fulfilled. When the novelist adopts the technique of the interaction of literary genres, he makes the folk tale a means of transforming his fictional text into a liberal text abounding in various different arts of expression. These are the arts in which the novel became a literary work full of vitality, movement and human attitudes. These folk tales became weaving threads for the content of the novel and its artistic construction, and a contribution to the realization of the superficial and deep narrative architecture. This article examines the extent of the Algerian novelist's contribution to employing folk tales to achieve aesthetic and artistic goals.

الكلمات المفتاحية

الحكاية الشعبية ; المتخيل ; السرد ; تفاعل ; جمالية ; Folk tale ; imagination ; Narrative ; interaction ; aesthetic