مجلة دفاتر اقتصادية
Volume 14, Numéro 1, Pages 487-505
2023-05-20

الدور الوسيط للابتكار في المنتج وأثر إدارة المعرفة في تحقيق الميزة التنافسية للمؤسسة :دراسة حالة ملبنة الحضنة -مسيلة-

الكاتب : ويفي زينب . بولصباع محمود .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى تطبيق عمليات إدارة المعرفة في المؤسسة وقياس أثرها على الميزة التنافسية بوجود الابتكار في المنتج، حيث أجريت الدراسة على عينة مكون من (70) فرد من موظفي مؤسسة ملبنة الحضنة واستخدمت الدراسة أداة الاستبيان لجمع البيانات ومعالجتها باستخدام أسلوب الإحصائي من الجيل الثاني :النمذجة المعادلات الهيكلية بطريقة المربعات الصغرى الجزئية(SEM-PLS) توصلت الدراسة إلى نتيجة أن الابتكار في المنتج له دور وسيط إيجابي في علاقة التأثير بين إدارة المعرفة وتحقيق الميزة التنافسية، كما أن نوع الوساطة هي وساطة تامة(تكميلية)، أي ارتفاع مستويات تطبيق عمليات إدارة المعرفة تزيد من الابتكار في المنتج مما يؤدي إلى تحقيق الميزة التنافسية لدى مؤسسة ملبنة الحضنة- مسيلة - وفي ضوء هذه النتائج توصي الدراسة بضرورة الاهتمام بتطبيق عمليات إدارة المعرفة في المؤسسة والتي من خلالها يتم تحقيق الابتكار والإبداع وبالتالي التميز بالمقارنة مع منافسيها. الكلمات المفتاحية: إدارة المعرفة، الابتكار في المنتج، الميزة التنافسية، مؤسسة ملبنة الحضنة-مسيلة- تصنيف JEL:D8,M21, M31,O31 The aim of this study was to identify the extent of the application of knowledge management operations in a company and to measure its effect on competitive advantage through innovation in the product at the “Hodna” dairy company in M’sila, where the study was conducted on a sample of (70) employees of the organization, and the study used a questionnaire tool to collect data and processed it using the second generation statistical method (Structural Equation Modeling-Partial Least Squares (SEM-PLS). The study found that innovation in the product has a moderate positive role in the relationship between the impact of knowledge management and achieving competitive advantage, and the type of mediation is complete (complementary) mediation, which means that increasing the levels of applying knowledge management operations increases innovation in the product, which leads to achieving competitive advantage the “Hodna” dairy company in M’sila. In light of these results, the study recommends the need to pay attention to the application of knowledge management operations in the organization, through which innovation and creativity are achieved and thus differentiation compared to competitors. Keywords : Knowledge management, product innovation, competitive advantage, the “Hodna” dairycompany in M’sila. Jel Classification Codes : D8, M21, M31, O31

الكلمات المفتاحية

: إدارة المعرفة ; الابتكار في المنتج ; الميزة التنافسية ; مؤسسة ملبنة الحضنة-مسيلة-