مجلة الاستيعاب
Volume 5, Numéro 2, Pages 105-121
2023-05-20

التعليم القرآني في مدارس جمعية العلماء المسلمين بولاية سوق أهراس وتحديات الرقمنة

الكاتب : سرايعية ياسين .

الملخص

تسعى هذه الورقة البحثية إلى تقصي المناهج المتبعة في التعليم القرآني بالمدارس القرآنية في الجزائر، وستكون العينة هنا المدرسة القرآنية ولاية سوق أهراس التي تعتبر امتدادا حقيقيا وطبيعيا للمدرسة القرآنية التابعة لجمعية العلماء المسلمين حيث بقي لها دور بارز ومهم في الحفاظ على الطريقة التقليدية في التعليم القرآني ومنتهجة للمنهج الذي سارت وفقه جمعية العلماء المسلمين من خلال الحفاظ على الطريقة المندوبة في تلقي وتعليم وتعلم القرآن الكريم وأحكامه وضبطه وحفاظها على الرسم العثماني في التدريس لمختلف المستويات، كما أسهمت في الحفاظ على اللغة العربية في المدرسة الجزائرية وفي مختلف عمليات التواصل الاجتماعي، ويتجلى هذا من خلال التطوع اللغوي الذي يمارسه أبناء المدارس القرآنية في مختلف مناحي الحياة بل ويدعون إلى ذلك... . وعليه ستركز الدراسة على التعليم والتعلم القرآني حفظا وضبطا وتطوعا في ولاية سوق أهراس لدى الكبار ولدى الصغار ومن الجنسين، وما هي الوسائل التعليمية المعتمدة في زمن الرقمنة؟ وهل لذلك أهمية في الحفاظ على خصوصية التعليم القرآني بالرسم العثماني وآليات التسويق له؟ . This research paper seeks to investigate the curricula followed in Qurainic education in Quranic schools in Algeria, and the sample here will be the Quranic school in the Model Mosque in the state of Souk Ahras, which is a real and natural extension of the Quranic school of the Association of Muslim Scholars, where it has a prominent and important role in preserving the traditional method in Qur’anic education and an approach to the curriculum adopted by the Association of Muslim Scholars. By preserving the delegated method of receiving, teaching and learning the Holy Qur’an and its rulings and its control and preserving the Ottoman drawing in teaching at various levels, and it also contributed to preserving the Arabic language in the Algerian school and in various social communication processes, and this is evidenced by the linguistic volunteiering practiced by the children of Qur’anic schools. In various walks of life, and even call to do so... . Accordingly, the study will focus on Quranic teaching and learning to memorize, control and voluntarily in the state of Souk Ahras for adults and children and of both sexes? What are the educational means adopted in the era of digitization, and is this important in preserving the privacy of Quranic education in the Ottoman drawing and its marketing mechanisms? .

الكلمات المفتاحية

Quranic education, ottoman painting, digitization, souk ahras ; التعليم القرآني، الرسم العثماني، الرقمنة، سوق أهراس.