افاق فكرية
Volume 11, Numéro 1, Pages 764-777
2023-05-05

The Essence Of Comparative Education In Social Sciences

Authors : Bekadouri Houria .

Abstract

Abstract Comparative education is considered a new discipline which is specialized in a topic that links numerous social dynamics. Furthermore, it is a field of study that involves the analysis of educational systems in various countries around the world, as well as attempting to reform and develop these systems in light of their historical, social, cultural, and political contexts. The latter is regarded as the driving force that directs the educational system in every country, That is why we seek in this article to clarify the importance of this science in terms of the concept and the role it plays in educational systems by comparing some of them with each other or even with foreign systems. In order to reach the development of national education systems and adjust them in line with local conditions, education, like other sciences. تعد التربية المقارنة علم جديد لموضوع قديم، قدم مختلف العمليات الاجتماعية. فهو العلم الذي يعنى بدراسة نظم التعليم في مختلف دول العالم، كما انه وسيلة لإصلاح وتطوير هذه النظم في ضوء السياق التاريخي والاجتماعي، الثقافي والسياسي، الذي يشكل قوة ضاغطة تواجه النظام التعليمي في كل دولة من دول العالم ككل، ولهذا نسعى في هذا المقال توضيح أهمية هذا العلم من حيث المفهوم والدور الذي يلعبه في الأنظمة التربوية من خلال مقارنة بعضها ببعض أو حتى بالأنظمة الأجنبية. وذلك للوصول إلى تطوير النظم القومية للتعليم وتعديلها بما يتماشى مع الظروف المحلية، فالتربية شأنها شأن العلوم الأخرى . الكلمات المفتاحية: التربية، العلم ، التعليم، المقارنة، نظم التعليم.

Keywords

التربية - العلم- التعليم -المقارنة-نظم التعليم. ; education, science, Teaching, comparison, educational systems