أبعــاد
Volume 10, Numéro 1, Pages 175-188
2023-05-05

الزخرفة الرمزية في الفن الإسلامي

الكاتب : بلوط عمر .

الملخص

ملخص: يعتبر الفن الإسلامي وليد بيئة دينية وإجتماعية ظهرت بظهور الدين الإسلامي، ويتميز بخصائص متعددة جعلته منفردا عن سائر الفنون الأخرى، كمسألة التجريد، وكراهية تصوير الآدمي والحيواني، التنوع والتعدد، وقد أستعمل الفنان المسلم الحرف العربي بمختلف أشكاله وأنواعه لتزيين موضوعاته، وأدخل بعضا من المواضيع الرمزية، وخاصة الهندسية والفلكية كالنجوم والأهلة وراحة اليد، مع إضافة بعض الألوان، والتي كانت تستخدم إستخداما رمزيا، أو لمحاكاة النموذج الأصلي وإبراز طبيعته وحجمه، بالإضافة الى تصوير الواقع بذاته، وكل هذه العناصر تندرج في فلك الزخرفة والفن الإسلامي وما تحمله من رمزية خاصة على التحف والآثار الثابتة أو المنقولة. Abstract : islamic art is considered as the result of a religious and social environment that appeared with the emergence of the Islamic religion, it is distinguished by multiple characteristics that made it unique from all other arts, such as the issue of abstraction, the hate of figuring humans and animals, diversity and plurality. In fact, Muslim artist used the various forms of Arabic letter to decorate this themes, and introduced some symbolic themes, especially geometric and astronomical themes such as stars, crescents and forehand with the addition of some colors that were used symbolically, or in order to simulate the original model and highlight its nature and size and representation of reality by itself. All of these elements fall into the sphere of Islamic decoration and art and the special symbolism it carries on bibelots and immovable or movable relics.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية : الفن، الزخرفة، الرمزية، المميزات، الآثار الإسلامية.