مقاربات فلسفية
Volume 10, Numéro 1, Pages 31-43
2023-05-05
الكاتب : دليل محمد بوزيان .
تَرْمي الدراسات في البلاغة الجديدة لإعادة تأسيس البُرهان أو المحاجة الاستدلالية، باعتبارها تحديدا منطقيا بالمفهوم الواسع، و كَتِقَنية خاصة ومُتميّزة لدِراسة المنطق التّشريعي والقضائي على وجه التّحديد، و الدفع بامتداداته إلى بقية مجالات الخطاب المعاصر. أما الدَّعْوَى الَّتي نريد تَبْيينها على صفحات هذه المقالة من خلال تكوينِ فهمٍ أصيلٍ لمنطق المُحَاجَّة الفلسفية؛ هيَّ التَّأكيد على تجاوزها مفاهيم التزيين و التجميل و التحسين الذين ارتبطت بِهِما وظيفة البلاغة الكلاسيكية ، و وَصْلِها بالنجاعة في الإقناع لا بالجمال في الإمتاع. و هذا ما كان يرمي إليه '' شايم بيرلمان حين قام باستعراض الأطروحات المتناقضة و المتعارضة ذهنيا، و استجلاء مُنطلقاتها المنطقية و الاستدلالية و ذلك بهدف التعرف على نسبة الإقناع فيها. Studies in New Rhetoric aim to re-establish proof or deductive argument, as a logical definition in the broad sense, and as a special and distinct technique for studying legislative and judicial logic in particular, and pushing its extensions to the rest of the fields of contemporary discourse. As for the claim that we want to make clear on the pages of this article by forming an original understanding of the logic of philosophical argumentation; It is the emphasis on its transcendence of the concepts of adornment, beautification, and improvement that were associated with the function of classical rhetoric. And connect it with efficiency in persuasion, not beauty in enjoyment. And this is what Chaim Perelman was aiming for when he reviewed the contradictory and mentally conflicting theses, and clarified their logical and inferential premises, with the aim of identifying the degree of persuasion in them. And this is what Chaim Perelman was aiming for when he reviewed the contradictory and mentally conflicting theses, and clarified their logical and inferential premises, with the aim of identifying the degree of persuasion in them.
البلاغة الجديدة ; البلاغة الكلاسيكية ; المحاجة الفلسفية ; الخطاب ; البرهان ; الإقناع
حمامة أحمد
.
بوزيزة علي
.
ص 449-462.
أبو إبراهيم د. الضو إبراهيم الضو أحمد
.
ود امبدة د. عمار عبد الرحمن إسماعيل أمبدة
.
ص 438-465.
فتح الله نورالدين
.
ص 260-269.
تركي أمحمد
.
ص 95-128.