مجلة الرسالة للدراسات والبحوث الإنسانية
Volume 8, Numéro 1, Pages 767-779
2023-04-30

دور قوانين الضبط الإجتماعي في التربية الإعلامية The Role Of Social Control Laws In Media Education

الكاتب : مسعد فتح الله .

الملخص

ملخص: تهدف هذه الدراسة الى ايضاح دور قوانين الضبط الاجتماعي في التربية الاعلامية، بحيث أن هناك جملة من المعتقدات والمقدسات والقوانين والأعراف والتقاليد والمعايير التي تكتسب في مؤسسات التنشئة الاجتماعية تعتبر كمراقب لكل المدخلات التي يكون لها دور في تطبيع الفرد ودمجه في المجتمع ومنعه من الانحراف والخروج عن الجماعة، وقد تبين أن الضمير والاحساس بالمسؤولية والانتماء يكون بالتربية التي توجه بالاعلام وتقيد بضوابط أخلاقية يفرضها الدين والقانون والقيم، وبالتالي تكوين جيل يحمل قيم وثقافة المجتمع ، كما أن التربية الإعلامية هي بدورها تقوم بنقل هذه القوانين التي تضبط سلوكات الأفراد في المجتمع عن طريق قنواتها الى الأجيال وتقوم بعملية الغرس الثقافي وتحقق مايسمى بإعادة الانتاج. Abstract: This study aims to clarify the role of social control laws in media education, so that there is a set of beliefs, sanctities, laws, customs, traditions and standards that are acquired in the institutions of socialization, which are considered as an observer of all the inputs that have a role in the normalization of the individual and his integration into society and preventing him from deviation and leaving the group And it has been shown that conscience and a sense of responsibility and belonging are through education that is directed by the media and adheres to moral controls imposed by religion, law and values, thus forming a generation that carries the values and culture of society, and media education is in turn transmitting these laws that control the behavior of individuals in society through its channels to generations. It carries out the process of cultural implantation and achieves the so-called reproduction

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية:القانون؛ الثقافة؛ الدور؛ الدين؛ التربية الإعلامية؛ الضبط الإجتماعي. ; Keywords: Social control, religion, law, culture, media education, the role.