مجلة سيميائيات
Volume 18, Numéro 2, Pages 36-46
2023-03-28

خفوت الشعر الجزائري الثوري وإشكالية تأصيل الممارسة النقدية في الجزائر بين الغياب والحضور

الكاتب : آيت حمدوش فريدة .

الملخص

عرف النقد الجزائري المعاصر تحولا في مفاهيم نقدية متعددة فرضها قانون الصمت الذي لزم القصيدة الجزائرية الحديثة في بداية تأسيسها، إذ هيمنت البنية التقليدية على شكل القصيدة الجزائرية الثورية التي بدت محدودة من حيث مكنة البناء الفني مع غلبة القصيدة العمودية على القصيدة الجديدة، مما دفع بالنقاد الجزائريين إلى البحث في أسباب هذا الفتور والتبصر بالمصوغات التي أدت بمجمل القصائد كي تقع في المباشرة والتقريرية. إذ لم يجد الشاعر الجزائري معلما شعريا يعينه على صقل تجربته الشعرية، وإكسابها تلك الأبعاد الرمزية عبر لغته الشعرية في مختلف تمظهراتها التاريخية والجمالية والرؤيوية في ضوء غياب تلك السلالة الشعرية التي تمنحه القدرة على التحليق وتمكنه من إثراء تجربته الشعرية. ومن هنا تتجه هذه الدراسة صوب مساءلة هذا الخفوت مساءلة علمية والحفر في أصوله وتمظهراته، وبيان علامات اليتم والوقوف لدى مجمل التجارب النقدية المعاصرة التي عبرت عن وعي الناقد بالواقع النقدي والشعر الجزائري الذي ظل يعاني من اليتم والتهميش Contemporary Algerian criticism has witnessed a shift in various critical concepts imposed by the law of silence that has accompanied the modern Algerian poem at the beginning of its foundation. This is as the traditional structure has dominated the form of the revolutionary Algerian poem, seemingly poem. The latter case haspushedmany Algerian critics to search for the reasons behind this apathy and insight into the formulations that haveled all the poems to fall into directness and declarativeness. The Algerian poet has, in fact, not found a poetry teacher to help him/ her refine his/ her poetic experience, and give it those symbolic dimensions through his/ her poetic language in its various historical, aesthetic and visionary manifestations. This is in light of the absence of that poetic lineage that gives him/ her the ability to fly and enables him/ her to enrich his/ her poetic experience. Hence, this study aims toscientifically re-question this muteness and dig into its origins and manifestations. It alsoattempts toreveal the signs of orphanhood and stand in the entirety of contemporary critical experiences that express the critic’s awareness of the critical reality and Algerian poetry, which continue to suffer from orphanhood and marginalization.

الكلمات المفتاحية

الخفوت ; السلالة الشعرية ; الحضور ; الغياب ; النسق الشعري ; النقد المعاصر.