مجلة الرسالة للدراسات الإعلامية
Volume 6, Numéro 4, Pages 75-87
2022-12-31

قراءة سوسيولوجية لعلاقة السينما بالسياسة

الكاتب : رزقي نوال .

الملخص

ملخص: للسينما قدرة كبيرة في التأثير على وعي ورأي المشاهد فيما يخص ما حوله من قضايا وظواهر اجتماعية أو سياسيّة أوغير ذلك،هذا ما استلزم دراسة للعلاقة القائمة بين المنتوج السينمائي والثقافة المكتسبة لدى الفرد المستهلك له، وبالخصوص الجانب السياسي منه،حيث تُعتبر الصناعة السينمائيّة من مصادر عمليّة التنشئة الاجتماعية والسياسيّة في قرننا هذا، لما تحمله سيناريوهات أفلامها من أجندات ومعايير واتجاهات وآراء سياسيّة،يتمّ تسويقها لدول نامية من قِبل بارونات السينما الأمريكيّة على وجه الخصوص. ويعكس المقال حقيقة الصناعة السينمائيّة التي تحوّلت إلى صناعة استهلاكيّة وسياسيّة تقع ضحيّتها شريحة واسعة من جمهورها،بما فيهم الجمهور العربي الّذي يستهلك هذا النوع من الأفلام للترفيه عن النفس باستبدال واقعه بواقع أكثر مثالية. Abstract: Cinema has a great ability to influence the awareness and opinion of the viewer with regard to the surrounding issues and social phenomena, political or otherwise. This necessitated a study of the relationship between the cinematic product and the culture acquired by the consumer, especially the political aspect of it, where the film industry is one of the sources of the process of social and political upbringing in our century because of the scenarios of its films of agendas; standards; trends and opinions; they are marketed to developing countries by American cinema barons in particular. The article reflects the reality of the film industry, which has become a consumer and political industry that is the victim of a large segment of its audience, including Arabs who consume this kind of film to entertain themselves by substituting their reality with a more idealized reality.

الكلمات المفتاحية

التنشئة السياسية ; السلطة ; السياسة ; السينما ; Authority ; cinema ; political upbringing ; politics