المفكر
Volume 6, Numéro 2, Pages 405-416
2022-12-31

أثر المتون النحوية في تعليم اللغة العربية

الكاتب : أكحل عامر .

الملخص

إن الاهتمام بتعليم النحو يدخل في صلب تعلم العربية، وقد درج العرب على الاهتمام بهذا العلم لما له من دور في تمكين استعمال العربية وزيادة انتشاراها واتقانها بين الناطقين بها أو الناطقين بغيرها، ولعل المتون النحوية أحد أهم تلك الجهود التي قام بها الأوائل لتيسير تعلم العربية والتحكم بناصيتها، ويشهد واقعنا تراجع الاهتمام بحفظ المتون النحوية، والتركيز على شرحها، وهو ما قد يجده المهتم سببا لتراجع أعداد المتحكمين في هذا العلم من الأساتذة والطلبة على حد سواء ولهذا جاء بحثنا موسوما بــــــــ: أثر المتون النحوية في تعليم اللغة العربية. The interest in grammar education is at the heart of learning Arabic, and Arabs have traditionally taken care of this science because of its role in enabling the use of Arabic and increasing its prevalence and mastery among speakers or speakers of others, and perhaps the grammatical content is one of the most important efforts made by the first to facilitate the learning of Arabic and control its intentions, and our reality sees a decline in interest in preserving grammatical content, and a focus on explaining it, which may be found by the interested reason for the decline in the numbers of teachers and students in control of this science. Both of which is why our research is marked by: The impact of grammatical durability on Arabic language education.

الكلمات المفتاحية

المتن، النحو، تعليم، اللغة العربية. ; Al-Mutn, Grammar, Education, Arabic.