المرتقى
Volume 5, Numéro 2, Pages 97-112
2022-12-31

الرموز الماسونية في الرسوم المتحركة – دراسة تحليلية –

الكاتب : محمدي عبد القادر .

الملخص

الملخص : تعد مرحلة الطفولة إحدى المراحل الحساسة في بناء المجتمع فطفل اليوم هو رجل الغد,أين تتعدد مصادر المعرفة لدى الطفل إنطلاقا من الأسرة , المجتمع , المدرسة وصولا للتلفاز من خلال مجموعة البرامج التي يعرضها ومن أبرزها برامج الكارتون التي إستقطبت الطفل أين تتضمن مجموعة من القيم التي تتبلور في ذهنية الطفل مشكلة جانبا مهما من شخصيته . وتعرف عملية الإنتاج الرسوم الكارتونية إحتكارا من قبل الشركات الغربية التي إستندت على أنظمة تسعى لغرس قيمها وأفكارها في ذهن الطفل , وفي طليعتها الماسونية التي وطدت أفكارها ورموزها في برامج الكارتون بهدف إعداد جيل يؤمن بثقافتها وقيمها السلبية , وبذلك كان هدف الدراسة في توضيح الرموز الماسونية التي تضمنتها الرسوم الكارتونية . Abstract : Childhood is one of the sensitive stages in building society. Today’s child is the man of tomorrow. Where there are many sources of knowledge for the child, starting from the family, the community, the school and reaching television through a group of programs that he presents, the most prominent of which are the cartoon programs that attracted the child, as they include a set of values that crystallize In the mind of the child, an important aspect of his personality is formed. The production process defines cartoons as a monopoly by Western companies that have relied on systems that seek to inculcate their values and ideas in the mind of the child, and in its vanguard of Freemasonry, which has consolidated its ideas and symbols in cartoon programs with the aim of preparing a generation that believes in its culture and its negative values, and thus the study’s goal was to clarify the Masonic symbols that included it Cartoons.

الكلمات المفتاحية

الماسونية , الرموز الماسونية , الرسوم المتحركة , الطفل .