Revue des reformes Economique et intégration dans l’économie mondiale
Volume 16, Numéro 2, Pages 89-106
2022-12-29

تقييم المزيج التسويقي السياحي البيئي العلاجي من وجهة نظر السائح المحلي - دراسة حالة مركز المعالجة بمياه البحرthalassothérapie بسيدي فرج-

الكاتب : حريدي سامية . عنابي بن عيسى .

الملخص

حاولنا في دراستنا هذه التطرق لموضوع ذو أهمية متنامية لتسهيل فهم آليات الولوج لعالم التسوبق الواسع ،وذلك عبر تسليط الضوء على موضوع "تقيم المزيج التسويقي السياحي-البيئي العلاجي عن طريق التركيز على وجهة نظر السائح المحلي ،و اخترنا لتثمين بحثنا هذا دراسة حالة مركب طالاسو تيرابيTHALASSOTHERAPIE سيدي فرج ،باعتباره من أهم المركبات المعالجة بمياه البحر على مستوى الوسط، وهذا لاعتبارات موضوعية أهمها خاصية تناغم مزيج البيئة والعلاج مع بعضهما البعض، فعلى اساس الاهمية التي يكتسيها موضوع السياحة البيئية عامة وتقصي وجهة نظر السياح تجاه المزيج التسويقي السياحي صب اهتمام العديد من الباحثين و المهتمين بالمجال السياحي، والذين تطرقوا لمثل هذه المواضيع في ابحاثهم ومن أهمها Rabaah Tudin,John Kua Ah Yong,Rafia Afroz,Azman Ismail,”Tourists’ perception on services marketing mix”,Faculty of Economics and Business,Universiti Malaysia Sarawak(UNIMAS),December 2010 في هذا المقال قام الباحث باستقصاء عينة ملائمة من السياح ذات حجم 400 سائح، كان هدف هذه الدراسة اختبار ادراكات السياح )لمدينة في ماليزيا( تجاه المزيج التسويقي الخدماتي ،أين وظف كل من التحليل العاملي والارتباط ما بين متغيرات الدراسة من أجل تحليل وتفسير نتائج الاستقصاء وكنتيجة للدراسة توصل الباحث إلى أن السائح الماليزي ذو إدراك ايجابي وبدرجات متفاوتة من مكون إلى أخر للمزيج التسويقي الخدماتي. موضوع بحثنا أسس انطلاقا من إشكالية الدراسة السابقة،أين تم البحث عن العناصر الفاعلة والفعالة في المزيج التسويقي السياحي البيئي-العلاجي الجزائري والتي لها أثر فعلي في معرفة تقييم السائح المحلي الجزائري تجاه كل مكون منه وعلى حدى ومعرفة أثر تواجد كل عنصر في المزيج عن تفعيل العملية السياحية البيئية العلاجية؛ من خلال دراسة وتقييم للعروض الخدماتية التي يقدمها مركب طالاسو تيرابي للسائح طالب العلاج أو السائح الراغب في الاستجمام في شكل مزيج كامل متكامل يسعى من خلاله ترسيخ صورة علامة جيدة في ذهن الزبون والوصول الى اشباع تام لطلباته؛وذلك عن طريق اعتماد استبيان و توزيعه لعينة من زبائن المركب (300) بهدف تحديد درجات الرضى لدى كل زبون عن الخدمات المقدمة. الكلمات المفتاحية: المزيج التسويقي، التسويق السياحي،المزيج التسويقي السياحي، التسويق السياحي البيئي، السائح طالب العلاج (سائح بيئي)، تصنيف M31: JEL ، Q56، Q57 ABSTRACT: This study represents an attempt to understand the growing importance of marketing all over the world In this study we try to focus on a topic that it is worthy to choise which is“Evaluation of the eco-therapeutic tourism marketing mix from the point of view of the local tourist,we choise as a case of study the most important center for sea water treatment, which is th Center in Sidi Farag, because of many objective considerations, above all, the overlap or the harmony combination of The environment and treatment in each other,on the basis of the importance of the subject of eco-tourism in general and the investigation of the tourists’ point of view towards the tourism marketing mix has drawn the attention of many researchers and those interested in the tourism field, who have discussed such topics, the best article was RabaahTudin,JohnKua Ah Yong,RafiaAfroz,Azman Ismail,”Tourists’ perception on services marketing mix”,Faculty of Economics and Business,Universiti Malaysia Sarawak(UNIMAS),December 2010 ,In this article, the researcher investigated an appropriate sample of tourists with a size of 400 tourists, the aim of this study was to test the perceptions of tourists (for a city in Malaysia) towards the service marketing mix, where he employed both the factor analysis and the correlation between the study variables in order to analyze and interpret the results of the survey and as a result For his study, the researcher concluded that the Malaysian tourist has a positive perception, to varying degrees, from one component to another of the service marketing mix. The subject of our research was included with a high percentage of the problematic of the previous study, where was the search for the active and effective elements in the marketing mix of Algerian environmental and therapeutic tourism, which have an actual impact on knowing Evaluating the Algerian local tourist towards each component of it individually and knowing the impact of the presence of each element in the mix on activating the therapeutic eco-tourism process; Through a study and evaluation of the services offered by the Thalasso Terapi Center to the tourist requesting treatment or the tourist wishing for rehabilitation in the form of a complete integrated mixture that seeks to establish the image of a good sign in the mind of the customer and to reach full satisfaction for its consumers; by using structured questionnaire from sample of 300 costumers in order to research the extent of each customer’s satisfaction with the services( seeking health and wellness) Keywords: marketing mix, tourism marketing, tourism marketing mix, eco-tourism marketing, medical student (environmental tourist),

الكلمات المفتاحية

المزيج التسويقي ; التسويق السياحي ; المزيج التسويقي السياحي ; التسويق السياحي البيئي ; السائح طالب العلاج (سائح بيئي)