المجلة الجزائرية لبحوث الإعلام والرأي العام
Volume 5, Numéro 2, Pages 189-226
2022-12-28

سمات الخطاب الإعلامي لكتائب عز الدين القسام دراسة حالة

الكاتب : الدلو جواد راغب . القرا أحمد محمود .

الملخص

تهدف هذه الدراسة التعرف على سمات الخطاب الإعلامي لكتائب الشهيد عز الدين القسام، وذلك من خلال الكشف عن أنواعه وأطروحاته ووظائفه وسياقاته المختلفة وحججه التي استند إليها، وهي تنتمي للبحوث الكيفية، واستخدمت منهجي تحليل الخطاب الإعلامي ودراسة الحالة، وأدوات التحليل البلاغي والأطروحات والسياق ومسار البرهنة، إضافة إلى المقابلة غير المقننة، واستندت إلى نظرية تحليل الإطار الإعلامي، وتمثل مجتمع الدراسة بجميع بيانات القسام حتى عام 2019، وعينتها ب (٣٠٦) بيانا بأسلوب الحصر الشامل. وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج أبرزها: تقدم الخطاب الإعلامي السردي بنسبة (٧٩٪) والأطروحات العسكرية الرئيسة بنسبة (٨٤,٦٪) والوظيفة الإعلامية بنسبة (٣٣,٣٪) من مجموع بيانات القسام، وأوصت الدراسة بضرورة تنويع خطاب الإعلامي لكتائب القسام، وأطروحاته، ووظائفه، والموازنة بين خطاب البطولة والمظلومية. الكلمات المفتاحية: الخطاب الإعلامي، كتائب القسام. Abstract This study aims to identify the characteristics of the media discourse of the Izz al-Din al-Qassam Brigades, by revealing its types, propositions, functions, different contexts, and arguments on which this discourse was based. This qualitative research used the media discourse analysis and case study methods and depended on the rhetorical analysis tools, propositions, the context, and argumentation moves, in addition to the unstructured interview. The study relied on the Media Frame Analysis theory, and the study population included all statements issued by the al-Qassam Brigades until 2019, and the sample consisted of (306) statements, using the comprehensive survey method. The study reached several results, most notably are the following: out of the total number of al-Qassam statements, the narrative media discourse ranked first at (79%), the main military propositions at (84.6%), and the media function at (33.3%). The study recommends the necessity of diversifying the discourse including its propositions and functions in addition to balancing between the discourse of heroism and the discourse of grievance. Keywords: Media Discourse, Al-Qassam Brig

الكلمات المفتاحية

الخطاب الإعلامي ; كتائب القسام