مقابسات في اللغة والأدب
Volume 3, Numéro 1, Pages 127-154
2022-12-25

جهود علماء العربية في مجال علم الدلالة

الكاتب : فاسي جيلالي .

الملخص

يسعى هذا المقال إلى استقراء الجهود العلمية في التراث العربي مما قدمه علماء اللغة العربية في مجال تقعيد المصطلح العلمي في الدرس اللساني، وما تعلق منه بعلم الدلالة خاصة. فالدارس للمنتوج العلمي الذي خلَّفه العلماء العرب يدرك مدى اهتمامهم بعلوم اللغة، ومنها علم الدلالة. ويجد نفسنه -في بعض الأحيان- أمام مصطلحات هي عينُها المصطلحات التي يتداولها البحث اللساني الحديث: تحمل الدلالة ذاتها، وتستعمل في المجال ذاته. وتزخر المصادر العربية النحوية والبلاغية والأصولية بمباحث وتعريفات تتعلق بعلم العلامات بشكل عام، منها ما سلكه الجاحظ في معرض دراسته لمفهوم البيان واعتباره أن مداره على وظيفة الفهم والإفهام، ثم تتوالى الدراسات من بعده عند ابن قتيبة والجرجاني وابن سينا وابن خلدون والآمدي، وقد اهتمت هذه الدراسة بالوقوف على هؤلاء وما توصلوا إليه في هذا المجال. This article seeks to extrapolate the scientific efforts in the Arab heritage from what was presented by Arabic linguists in the field of establishing the scientific term in the linguistic lesson, and what is related to semantics in particular. The student of the scientific product left by Arab scientists realizes the extent of their interest in linguistics, including semantics. And he finds himself - sometimes - in front of terms that are the same as the terms circulated in modern linguistic research: they carry the same connotation, and are used in the same field. The Arabic grammatical, rhetorical, and fundamentalist sources abound with investigations and definitions related to the science of signs in general, including what Al-Jahiz took in his study of the concept of the statement and considering that its orbit is on the function of understanding, then studies follow after him with Ibn Qutayba, Al-Jarjani, Ibn Sina, Ibn Khaldun and Al-Amidi, and this study focused on Standing on these and what they have achieved in this area.

الكلمات المفتاحية

علماء العربية ; الدلالة ; النح ; البلاغة ; علم الأص ; ل ; التعليمية