مجلة النوازل الفقهية والقانونية
Volume 6, Numéro 2, Pages 113-129
2022-10-15

حجية الطلاق العرفي أمام القضاء الجزائري

الكاتب : عـمـاد حـمــيـدة .

الملخص

من المقرر شرعا أن للزوج حق إيقاع الطلاق من جانبه وحده؛ ونظرًا لمقتضيات مصلحة المجتمع عامة ومصلحة الأسرة خاصة؛ اشترطت التشريعات الحديثة مرور هذا الطلاق على القضاء وإثباته بحكم قضائي، ومن المتعارف عليه في مجمعتنا وجل المجتمعات الإسلامية هو أن إيقاع الطلاق من قبل الزوج يكون غالبا خارج أسوار القضاء دون قيد أو شرط تجسيدا للحقيقة الشرعية للطلاق، وهذا ما بات يعرف بالطلاق العرفي، غير أنه بالرجوع إلى التشريع الجزائري سواء في قانون الأسرة أو قانون الحـالة المدنية، لا نجد في طياته معالجة لمسألة الطلاق العرفي كما فعل المشرع مع الزواج العرفي وطرق إثباته، إضافة إلى أن تناول تشريع الأسرة للطلاق في المادة 49 يشوبه الكثير من الغموض ، لاسيما من حيث مدى اعترافه بالطلاق العرفي الواقع خارج أسوار القضاء، هذا ما أدى بنشوب خلاف فقهي في تفسـير المـادة 49 من قانون الأسرة بين فريـق يرى أن الطلاق العرفي ما هو إلا لغو ولا يعتد به منحازا ضمنيا في ذلك إلى المذهب الشكلي في الفقه الإسلامي، وما ينجم عنه من آثــار غـير مقبولة من الناحية الشرعية، وبين فريق يرى أن الحكم القاضي بالطلاق ما هو إلا حكم كـاشف للطلاق الذي أوقعه الزوج قبل لجوءه إلى القضاء. وأمام هذه التضاربات يشدنا موقف المحكمة العليا المقر بالطلاق العرفي وإلزاميته للزوج وقت التلفظ به من جهة، والاعتداد بالأعراف السائدة في حالة النزاع حول وقوع الطلاق العرفي من جهة أخرى. Abstract: It is legally in sharia law established that the husband has the right to initiate divorce on his part alone; and in view of the requirements of the interest of society in general and the interest of the family in particular; Modern legislation has stipulated that this divorce must pass through the judiciary and be proven by a court ruling, and it is common knowledge in our society and most Islamic societies that the divorce by the husband is often outside the walls of the judiciary without restriction or condition, embodying the legitimate reality of divorce, and this is what has become known as customary divorce, except that it Referring to the Algerian legislation, whether in the family law we do not find in it a treatment of the issue of customary divorce, this is what led to the outbreak of a jurisprudential dispute regarding the interpretation of Article 49 of the Family Code between a group sees that customary divorce is not recognized by law, and between a group that believes that the ruling on divorce is only a ruling that reveals the divorce that the husband signed before he resorted to the judiciary. In the front of these inconsistencies, we are drawn to the position of the Supreme Court, which recognizes customary divorce and its obligation to the husband at the time of its utterance, on the one hand, and adherence to the prevailing customs in the event of a dispute over the occurrence of customary divorce, on the other hand.

الكلمات المفتاحية

الطلاق; العرف; الحكم المنشئ للطلاق. الحـكم الكــاشف للطلاق. Divorce, The Custom, The judgment establishing of divorce, Revealing judgment of divorce