عصور
Volume 21, Numéro 2, Pages 86-107
2022-12-15

الشيعة الإسماعلية وأسلوب نشر مذهبهم في بلاد المغرب خلال القرني الثالث والرابع الهجريين /9-10م

الكاتب : بلهواري فاطمة .

الملخص

لم تتوصل أي فرقة إسلامية إلى ما حققته فرقة الشيعة الإسماعيلية من مرونة في نشر مذهبها في أماكن متفرقة من بلاد العالم الإسلامي مع مراعاة الظروف والأحوال. وتناول تاريخ الدعوة الإسماعلية ليس بالأمر الهين والسهل، لأنها تحمل في باطنها فلسفة معقدة، كانت موضع جدال بين العلماء والكتاب والمؤرخين لقرون عديدة. وموضوع هذا المقال يقتصر على فرقة الشيعية الإسماعلية، التي أقامت كيانا سياسيا لها في بلاد المغرب منذ سنة 296هـ/ 909م، وكان أسلوب دعوتها قبل قيامها للخلافة يختلف عنه بعد قيامها ، حيث ارتكز على الإقناع السلمي عند بداية نشر المذهب في زمن الداعية أبي عبد الله الشيعي، تماشيا والظروف العامة، والحاجة الماسة إلى تشكيل قوة عسكرية مساندة لقيام الدولة من جهة، و المزاوجة ما بين أسلوب الترغيب والترهيب في زمن حكم الخلفاء الأربعة ( عبيد الله المهدي، القائم لأمر الله، المنصور بالله، والمعز لدين الله) في وسط مغربي سني وإباضي من جهة أخرى، مما سيكون له الأثر الكبير في ظهور رد فعل المغاربة اتجاههم إلى حين خروجهم من بلاد المغرب إلى مصر وما ترتب عنه من بعث المذهب السني المالكي في ظل حكم خلفاءهم دليل آخر على حسم الصراع المذهبي السني والإسماعيلي. في المنطقة. Abstract: No Islamic group has reached the flexibility obtained by the Ismaili Shiite sect to spread its doctrine in different places in the countries of the Islamic world, taking into account the circumstances and conditions. It is not easy to deal with the history of the Ismaili movement, because it carries with it a complex philosophy, which has been the subject of controversy among scholars, writers and historians for many centuries. The subject of this article is limited to the history of the Shia Ismaili sect, which has created a political entity for them in the Maghreb countries since the year 296 AH / 909AD, and the Ismaili da'wa style before their establishment of the caliphate differed from it after its creation, where it was based on peaceful persuasion at the beginning of the spread of the Abu Abdullah al-Shi'i doctrine, in accordance with general conditions and the urgent need to build up a military force in favor of the creation of the state on the one hand. The Fatimids adopted a soft and hard approach at the time of the reign of the four caliphs (Ubayd Allah al-Mahdi, al-Qa'im, al-Mansur and al-Mu'izz) in a Sunni-Maghreb medium, on the other hand, which would have a great impact on the emergence of the reaction of the Maghreb towards them; until they leave the Maghreb to Egypt, and the consequent revival of the Sunni school of thought Maliki under the reign of their successors is a additional proof of the end of the sunni and ismaili sectarian conflict.

الكلمات المفتاحية

بلاد المغرب؛ الشيعة الإسماعيلية؛ المغاربة؛ الأسلوب؛المعارضة. ; : Ismaili Shiites; Maghreb; method;the opposition