دراسات معاصرة
Volume 6, Numéro 2, Pages 129-136
2022-12-02

البعد القيمي للصورة التعليمية في كتاب اللغة العربية للسنة الأولى من التعليم الابتدائي The Valuable Dimension Of The Educational Picture In The Arabic Book For The First Year Of The Primary Education.

الكاتب : قشطولي كمال . مداني محمد .

الملخص

ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى الوقوف على مجموعة من القيم التي تتضمنها الصورة التعليمية، وتحديد مدى قدرتها على ترسيخ هذه القيم في نفوس الناشئة، باعتبار أنّ القيم من الأشياء التي تتحكم في توجيه السلوك البشري، ومن خلالها يتم الحكم على هذا السلوك سلبا أو إيجابا. وقد توصلت هذه الدراسة من خلال تحليل بعض النماذج المنتقاة من كتاب اللغة العربية للسنة الأولى من التعليم الابتدائي إلى مجموعة من النتائج، تؤكد أنّ الصورة تتضمن نسقا قيميا يتشكل من منظومة من القيم المختلفة، التربوية، والنفسية، واللغوية، وغيرها من القيم الأخرى، والتي تساهم بطريقة فعالة في تكوين شخصية المتعلم، وبناء منظومتة القيمية. كلمات مفتاحية: القيمة _ الصورة التعليمية _ الكتاب المدرسي. Abstract: This study aims to identify a set of values included in the educational image, and determine the extent of its ability to establish these values in the hearts of young people, given that values are among the things that control the direction of human behavior, and through them this behavior is judged negatively or positively. This study, by analyzing some selected models from the Arabic language book for the first year of primary education, reached a set of results, confirming that the picture includes a value system that consists of a system of different values, educational, psychological, linguistic, and other other values, which contribute In an effective way in forming the learner's personality, and building the child's value system. Keywords: vallue_ textbook_ educational pucture.

الكلمات المفتاحية

القيمة الص ; رة التعليمية الكتاب المدرسي vallue textbook educational pucture