دراسات في التنمية والمجتمع
Volume 7, Numéro 2, Pages 36-51
2022-11-21

المضامين الاجتماعية والاقتصادية للإعلان في المحطات الفضائية المتلفزة دراسة في مركز تلفزيون الشرق الأوسط Mbc

الكاتب : فاضل كريم .

الملخص

ملخص: الظهور اللافت للقنوات الفضائية المتلفزة في العقد الثالث من القرن العشرين، شكّل انطلاقة جديدة للإعلان التلفزيوني بوصفه شكلا اتصاليا تتكأ عليه تلك المحطات في التمويل وتحديث بنيتها التكنولوجية سعيا منها لتحقيق مزيدا من الأرباح. وهدفت الدراسة الحالية إلى تقصي الأثر الاتصالي للإعلان ومضامينه الاجتماعية والاقتصادية، بُغية الوقوف على احتمالات تأثيره. وذلك ما دفعنا لطرح الإشكالية التالية: كيف وظفت القنوات المتلفزة هذه الظاهرة الاتصالية، وما هي تداعيتها الاجتماعية والاقتصادية. وما الأساليب التي يستخدمها صناع الإعلان لتزداد فرص تأثيره في المتلقي؟ وتُعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية التي تحاول وضع تفسيرات للظاهرة وتقصي احتمالات تأثيرها مستقبلاً، كما يتيح المنهج المتبع دراسة المتغيرات التي تؤدى إلى حدوث هذه الاحتمالات ومدى إمكانية تحقيقها، وتم تأطير اشكالية هذه الدراسة عبر السؤال الآتي: ما المضامين الاقتصادية والاجتماعية للإعلان المنقول عبر القنوات الفضائية العربية المتلفزة؟ وما هي احتمالات تأثيره في الجمهور المتلقي؟ وخلصت الدراسة إلى عدد من النتائج؛ أبرزها: إن مقومات صناعة الإعلام تعتمد على الموارد الاقتصادية، لذا يلجأ القائمون عليها للإعلان ر بوصفه أهم مصادر التمويل الثابتة، والإفراط في استخدامه، وتخصيص حيز إعلاني يشغل زمناً يفوق الزمن المخصص للمحتوى الإعلامي، وذلك يعدُ خروجا عن الوظيفة الإعلامية، فضلاً عن الآثار المترتبة على ذلك فيما يخص تشجيع الميل الاستهلاكي لدى الجمهور ما يعزز ثقافة استهلاكية. الكلمات المفتاحية: الإعلان، القنوات الفضائية المتلفزة، القمر الصناعي، المضامين، التأثير، السلوك الشرائي. Abstract: The remarkable emergence of satellite television channels in the third decade of the twentieth century marked a new beginning for television advertising as a form of communication on which these stations relied for funding and modernization of their technological infrastructure in order to increase profit. The current study aimed to investigate the communicative impact of the advertisement, as well as its social and economic implications, in order to determine the potential impact of the advertisement. This prompted us to pose the following problem: How did the television networks make use of this communicative phenomenon, and what are the social and economic consequences? What are the methods used by advertising makers to increase the chances of its impact on the recipient? This study is classified as a descriptive study since it attempts to develop explanations for the phenomenon and investigate the possibility of its future impact; the approach also allows studying the variables that lead to the occurrence of these possibilities and the extent to which they can be achieved, the problematic of this study was framed by the following question: What are the economic and social implications of the advertisement broadcast on Arab satellite television channels? What are the possibilities for its impact on the receiving audience? The study came to a conclusion that: The components of the media industry depend on economic resources, therefore, those in charge resort to advertising as the primary fixed source of funding, and over use it, Furthermore, allocating an advertising space that takes up more time than the time allotted to media content. However, that is considered as a departure from the media function, Furthermore, the implications of this in terms of encouraging the public's consumer tendency, which promotes a consumer culture. Key Wards: Advertising, Satellite television, Communication satellite, Content, Influence, Purchasing behavior.

الكلمات المفتاحية

الإعلان، القنوات الفضائية المتلفزة، القمر الصناعي، المضامين، التأثير، السلوك الشرائي.