التعليمية
Volume 12, Numéro 2, Pages 131-139
2022-11-16

تعليمية النص السردي في المقررات التربوية الجزائرية

الكاتب : بوزيدي محمد .

الملخص

سعت المنظومة التربوية الجزائرية إلى تحديث مناهج التربية و التعليم من خلال مقاربات جديدة ،تعمل على تفعيل دور التعليم في الحفاظ على مقومات الأمة ،وذلك بإعادة تأليف الكتب المدرسية في جميع المواد التعليمية و الاهتمام بشكلها ومضمونها ،وقد مس هذا التغير التعليم الابتدائي ،وعليه تستمد هذه المقالة شرعيتها في البحث في النصوص السردية ،والمحاولة الوقوف على الأسس التي بنيت عليها وتجلياتها في البعد المعرفي والتربوي معا. وإبراز الأسس النفسية و البيداغوجية التي انطلقت منها،وكيفية تمكين المتعلم من تحصيل الكفاية المعرفية و العلمية بنجاعة ،وكذا تنمية مهاراته اللغوية وتحسين استخدامها في المواقف التعلمية المختلفة. Abstract: The Algerian educational system has sought to modernize the curricula of education and teaching through new approaches, which activate the role of education in preserving the nation's constituents by rewriting school books in all educational materials, interesting in its form and content. This change has affected the primary education. Therefore, this article takes its legitimacy in researching in narrative texts, trying to identify the principles on which it was based and its manifestations in both the cognitive and educational dimension. Therefore, the article aims at highlighting the psychological and pedagogical bases from which it was launched, and how to enable the learner to acquire successfully knowledge and scientific efficiency, as well as to develop his language skills and improve their use in appropriate learning situations

الكلمات المفتاحية

المنهاج ،النص ، التعليم ،السردية.