مجلة العلوم الانسانية
Volume 22, Numéro 2, Pages 599-613
2022-11-14

الآليات الإقناعية في القصة القرآنية قصة موسى عليه السلام والبقرة أنموذجا

الكاتب : بن حمزة نورة .

الملخص

Abstract: Influencing and convincing the other requires us to establish the argument because dialogue without strong arguments that support the opinion of the interlocutor, inevitably leads to communication breakdown between the two parts of the dialogue process. The way of delivering the speech varies according to different forms and methods, and with multiple purposes and intentions, by following certain rhetorical mechanisms, and different expressive methods that enable us to express the intended idea in a way that goes beyond mere notification and understanding to the level of clarification and influence on the recipient. Also, we try to convince the receipient using peaceful means in an atmosphere full of calm avoiding any sort of fanaticism and coercion. الملخــص: إن التأثير في الآخر وإقناعه يتطلب منا إقامة الحجة، لأن الحوار دون حجج قوية تدعم رأي المحاور، يؤدي حتما إلى قطع جسور التواصل بين طرفي العملية التحاورية. وتختلف طريقة إلقاء القول باختلاف الصيغ والأساليب، وبتعدد الأغراض والمقاصد، وذلك باتباع آليات خطابية معينة، وطرق تعبيرية مختلفة تمكننا من التعبير عن الغرض المقصود بكيفية تتجاوز مجرد التبليغ والإفهام إلى مستوى التبيان والتأثير في المتلقي، وإقناعه بالطرق السلمية في جو يسوده الهدوء، والابتعاد عن التعصب والإكراه.

الكلمات المفتاحية

Keywords: Conviction; the Story; Dialogue; Communication; Interaction الكلمات المفتاحية: الاقناع؛ القصة؛ الحوار؛ التواصل؛ التفاعل