اللسانيات والترجمة
Volume 2, Numéro 3, Pages 355-366
2022-10-18

نجاعة التعليم والتعلم في المدرسة الجزائرية من الاكتفاء بالوسائل التعليمية إلى التطلع لتكنولوجيا التعليم" (الواقع والآفاق)

الكاتب : شرفاوي سعاد .

الملخص

الملخص: وتظهر أهمية البحث كونه محاولة توعية المسؤولين في قطاع التعليم وشد انتباههم لضرورة دمج التعليم بالتكنولوجيا، وتخطي العقبات المادية والمعنوية، للرقي بالنظم التعليمية، وتحقيق تطلعات المجتمع. وحاولت معالجة الإشكالية التالية: _ ما أثر تكنولوجيا التعليم في فاعلية العملية التعلمية؟ ما علاقة تكنولوجيا التعليم بالوسائل التعليمية؟. أما منهجية البحث فهي وصفية وتحليلية.وقد فرضت للبحث مجموعة فرضيات أهمها:_لتكنولوجيا التعليم الأثر البالغ في تطوير التعليم _يفترض أن الوسائل التعليمية شاملة لتكنولوجيا التعليم. وقد قسمت البحث على محورين: الأول: الوسائل التعليمية وتكنولوجيا التعليم، والثاني: إيجابيات تكنولوجيا التعليم ومعيقاتها في مدارسنا، بعد أن مهدت له بتمهيد عرفت فيه المفاهيم الأساسية في البحث، ثم الخاتمة التي لخصت فيها أهم النتائج المستخلصة من البحث. Abstract: The importance of research is that it attempts to sensitize and heighten the attention of education officials in the education sector to the need to integrate education with technology and overcome material and moral obstacles to upgrade educational systems. I tried to address the following problems: What impact does education technology have on the learning process effectiveness? What does education technology have to do with educational means? The research methodology is descriptive and analytical. The research has several hypotheses, mainly that education technology has the most significant impact on the development of education, and that educational tools are comprehensive to education technology. The research was divided into two axes: first, educational means and education technology, and second, the positives and constraints of education technology in our schools. The basic concepts of research were defined in the introduction, and then the conclusion in which I summarized the most important Keywords: education, learner, educational means, education technology, obstacles, istics

الكلمات المفتاحية

_ التعليم _المتعلم _الوسائل التعليمية_تكنولوجيا التعليم _عقبات