مجلة العلوم الاجتماعية
Volume 16, Numéro 2, Pages 584-602
2022-09-30

Exploring Efl Written Expression Teachers' Perspectives Towards The Use Of Digital Scoring Rubrics To Assess Students’ Writing Skill.

Authors : Benyounes Djahida .

Abstract

ABSTRACT: The present study aims at exploring EFL written expression teachers’ views and perspectives towards using one of the ICT tools in assessing students’ writing skill called the digital scoring rubric. For the sake of gathering relevant data to the study and achieving its objectives, the quantitative method has been used. A questionnaire was administered to a purposive sample that consists of eleven (11) teachers of Written Expression at the Department of English, University 8 Mai 1945, Guelma, Algeria, and the data were analyzed qualitatively and quantitatively. The findings indicated that the majority of participants had positive attitudes towards the benefits of using electronic rubrics in assessing the writing ability of EFL learners; however, they confirmed that some challenges impeded the application of this process in the Algerian University, especially the internet access and the lack of teacher training in using appropriate tools for assessing students’ writing electronically. Therefore, it is highly recommended to organize workshops for teachers and to suggest useful steps that would help them in using effective assessment procedures in the digital age; particularly, for assessing the writing skill in the 21st century. Keywords: Teachers’ Perspectives, Assessing Writing Skill, Digital Scoring Rubric, Written Expression. ملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى استكشاف وجهات نظر أساتذة التعبير الكتابي باللغة الإنجليزية كلغة أجنبية اتجاه استخدام إحدى أدوات تكنولوجيات المعلومات والاتصال في تقييم مهارات الكتابة لدى الطلبة ما يسمى بنموذج التقييم الرقمي. من أجل جمع بيانات ذات صلة بالدراسة وتحقيق أهدافها، تم إستعمال المنهج الكمي من خلال إعطاء استبيان لعينة مستهدفة تتكون من أحد عشر (11) أستاذا للتعبير الكتابي في قسم اللغة الإنجليزية، جامعة 8 ماي 1945، قالمة، الجزائر و تحليل البيانات كما ووصفا. أشارت النتائج إلى أن أغلبية المشاركين كانت لديهم مواقف إيجابية تجاه فوائد استخدام نماذج التقييم الإلكترونية في تقييم القدرة الكتابية لمتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية; لكنهم أكدوا أن بعض التحديات تعيق تطبيق هذه العملية في الجامعة الجزائرية خاصة خدمات الإنترنت ونقص تدريب الأساتذة على استخدام الأدوات المناسبة لتقييم مهارة الكتابة لدى الطلبة إلكترونيًا. لذلك يوصى بشدة تنظيم ورشات عمل للأساتذة واقتراح خطوات مفيدة تساعدهم في استخدام إجراءات التقييم الفعالة في العصر الرقمي؛ خاصة المستعملة لتقييم مهارة الكتابة في القرن الحادي والعشرين.

Keywords

Teachers’ Perspectives ; Assessing Writing Skill ; Digital Scoring Rubric ; Written Expression ; وجهات نظر الأساتذة ; تقييم مهارات الكتابة ; نموذج التقييم الرقمي ; التعبير الكتابي