أبحاث
Volume 6, Numéro 4, Pages 6-16
2022-10-01

مغامرة التأويل وولادة القارئ المختلف

الكاتب : حمر العين خيرة .

الملخص

تصنف القراءات التأويلية في المدونة النقدية العربية اليوم ، ضمن أهم الفعاليات التقبلية لما تتميز به من رحابة وما تتمتع به من اجراء وما تحمله في طياتها من مبادئ سيمائية تعمل على التغلغل في أعماق النص بوصفه علامة تتسع بعمقها الاشاري ، وهي بذلك لا تحيل على مرجع محدد وانما تبحث في المتصور الذهني الغائب . وتعتبر العملية الإبداعية نتاج شراكة تفاعلية بين متخيل النص ومتخيل القراءة او بين مدركات الناص الرؤيوية ومدركات القارئ/ المؤول الجمالية على اعتبار ان النص هو مدرك أول والقراءة هي مدرك ثان. فما هي المحركات التي تساعد في إعادة تصور النص وكيفيات انبثاقه الجمالي وانبجاسه الدلالي وتعدده المتحور وانفتاحه على شعرية التأويل ؟ هذه الشعرية التي ترى بأن المبدع لا ينقل واقعة او يتحرى أوضاعها ولا يقول ذاته او يتحدث عنها ولا يعكس شيئا من العالم الذي يعيش فيه ، انه بالأحرى يرسم لنا تصوره حول الذات والواقع ويصوغ رؤيا حول الوجود والعالم وليس على المؤول في هذه الحالة ان يتعاطى المعنى الخارجي او الدلالات السطحية للنص وانما عليه ان يتعامل مع الأثر الذي يحدثه النص ومن ثمة تصبح القراءة التأويلية حركة تفاعلية في جوهرها ، بفضل الاحتكاك بين مدركات المبدع ومدركات المؤول الذي يولد اللهب وليس محاكاة لمعنى معطى. The hermeneutic readings in the Arabic Critical Code today are classified among the most important receptive activities due to their spaciousness and the procedures they enjoy and the semiotic principles they carry with them that work to penetrate the depths of the text as a sign that expands with its indicative depth, and thus it does not refer to a specific reference but rather to a specific reference. Looking at the absent mental visualizer. The creative process is the result of an interactive partnership between the text visualizer and the reading visualizer, or between the text’s visionary perceptions and the reader/interpreter’s aesthetic perceptions, given that the text is the first percept and the reading is the second percept. What are the engines that help in re-imagining the text, the modalities of its aesthetic emergence, its semantic efflorescence, its mutated plurality, and its openness to the poetic interpretation? This poetic view that the creator does not convey a fact or investigate its conditions and does not say or talk about himself and does not reflect anything from the world in which he lives. Or the superficial connotations of the text, but it has to deal with the effect caused by the text, and then the interpretive reading becomes an interactive movement in its essence, thanks to the friction between the perceptions of the creator and the perceptions of the interpreter that generates the flame and is not an imitation of a given meaning.

الكلمات المفتاحية

تأويل ، قارئ، سيمائيات، تلقي ، دلالة، قراءة