دراسات
Volume 9, Numéro 1, Pages 117-135

مغامرة كاتب أم بطل؟ المسرح الملحمي في "رأس المملوك جابر" لسعد الله ونوس: الملامح والتقنيات والأبعاد

الكاتب : الجدّاري عمارة .

الملخص

ملخّص: مثّلَت التجارب الإبداعيّة لسعد الله ونّوس ثورة في المسرح العربيّ. ومسرحيّة "مغامرة رأس المملوك جابر" مسرحيّة فريدة التجأ فيها إلى تقنيّات المسرح الملحميّ التغريبيّ. لأنّه كان يرى في العناصر الأساسيّة للمسرح الكلاسيكيّ حدّا من الوعي الفرديّ والشخصية المجتمعيّة. وهو ما دفع إلى إحداث ثورة على التقنيّات، واستنباط وسائل جديدة يكون تأثيرها فكريّا وعقليّا لا عاطفيّا نفسيّا. فمركز الاستقطاب في المتفرّج يتمثّل في العقل والوعي، لا القلب والعاطفة. وسنحاول في هذا البحث الوقوف على توظيف مختلف تقنيات المسرح الملحميّ في مسرحيّة "مغامرة رأس المملوك جابر". The creative experiences of Saadullah Wannous represented a revolution in Arab theater. And the play "Mughamarat Raàs ElMamluk Jaber" is a unique play in which Wannous used the techniques of the epic theater. Because he saw in the basic elements of the classical theater a reduction in individual awareness and societal personality. This has led to a revolution in technologies, and the development of new means whose impact is intellectually and mentally, not emotionally, psychologically The center of polarization in the spectator is the mind and consciousness, not the heart and emotion. In this research, we will try to find out the employment of various epic theater techniques in the play "Mughamarat Raàs ElMamluk Jaber".

الكلمات المفتاحية

مسرح ملحميّ، التغريب، بريشت، سعد الله ونّوس ; the epic theater, Berthold Brecht, Etrangement, Saadullah Wannous.