مجلة العلوم الاجتماعية و الانسانية
Volume 12, Numéro 1, Pages 657-684
2022-06-28

المشكلات المصاحبة لعملية تقييم وتنقيط الاختبارات التحصيلية

الكاتب : بركة العمري .

الملخص

نظرا لأهمية العلامات المدرسية في تحديد مدى كفاءة التلميذ وقدرته على النجاح والاستمرار في دراسته ، والتي يجب أن تتمتع بدرجة مقبولة بالنسبة للأهداف الدراسية التي تعتبر محكات لمختلف المستويات ،كما يعتبر مجموع العلامات المعيار الوحيد للنجاح والالتحاق بالمراحل التعليمية الأخرى. جاءت الدراسة بهدف التعرف على الاختلالات التي تصاحب تصحيح امتحان شهادة التعليم المتوسط، من خلال معرفة طبيعة توزيع علامات التلاميذ في التقييم الأول والثاني لعملية التصحيح والكشف عن الفروق بين التقييمين طبقت الدراسة على عينة من علامات التلاميذ الذين اجتازوا امتحان شهادة التعليم المتوسط دورة جوان 2015 البالغ عددهم 348 مترشحا،في ولاية المسيلة ،حيث استخدمنا المنهج الوصفي التحليلي الذي يساعد على جمع البيانات والمعلومات ثم رصدها وتبويبها بهدف الإجابة عن مشكلة الدراسة. توصلت الدراسة إلى: 1ـ طبيعة توزيع علامات التقييم الأول يختلف عن التقييم الثاني خاصة في المواد التي يتخلل أسئلتها الأسئلة المقالية وهذا يعود إلى تساهل البعض من الأساتذة المصححين في منح العلامات وعدم محاسبة التلميذ على عوامل أخرى كاللغة،الأسلوب، التنظيم،الخط وتشدد البعض في منح العلامات ،غياب التشاور بين المصححين ،تضييق سلم التنقيط وحصر العلامة من( 0إلى16 ) في المادة ذات طبيعة أدبية، محاسبة التلاميذ على العوامل اللغوية أكثر من مرة ،و تغافل البعض الأخر عنها،عدد الأوراق المصححة والتي تؤدي إلى البحث عن الأفكار البارزة في أعمال التلاميذ خاصة في الأسئلة المقالية مما يقلل من أهمية التنظيم والاستعمال السليم للغة وتسلسل الأفكار ورتبة الورقة المصححة،.حجم إجابات التلاميذ خاصة في الأسئلة المقالية والتي تحتاج إلى الإجابة المختصرة ، ولكن التلاميذ يكثرون من الإجابة ظنا منهم أن التوسع يؤدي إلى منح العلامة،وهذا يسهم كثيرا في تباين العلامات بين المصححين. 2ـ لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند درجة حرية 348 – 1 = 347 و عند مستوى الدلالة ( 0.05 ) لعلامات التلاميذ في المواد :الفيزياء،العلوم الطبيعية والتربية المدنية بين التقييمين ،وهذا يعود إلى تساهل الأساتذة المصححين في منح العلامات لأهمية الشهادة ،التشاور بين المصححين ،الاتفاق على معايير موحدة في عملية التقويم،التخصص في المادة وهذا ما أشارت إليه اغلب الدراسات. Abridged summary The marks that the student gets in his studies are very important in order to determine both his competence and ability to succeed and carry on his studies. These marks have to be acceptable according to the goals of the study which are considered to be fateful for different levels. In addition, the final marks are regarded to be the only criterion to succeed and join the next levels of education. This study is conducted in order to know the troubles and faults that may appear during the the exam correction of the intermediate education certificate. It is through knowing the way in which the marks are distributed in the first and the second evaluation of the correction process as well as finding out the differences between the two evaluations. The study has been applied on a sample of some students’ marks who passed the exam of the intermediate education certificate of Juin 2015. They are 348 student from M’sila. We have used the analytical descriptive method which helps to gather data and information in order reach an answer for the problem of the study. The study has reached the following: 1- The way in which the marks are distributed in the first evaluation is different from the second one; especially, for the modules which contain essay questions. This is due to some teachers being tolerant when giving marks and not being strict with students at the level of language, style, handwriting, and organization while others are doing the opposite. Moreover, the absence of consultation between the correcting teachers. The limitation of marks in literary modules; being strict students at all norms of language while other teachers don not do so. Also, the number of the corrected papers which resulted in searching for the main ideas of the students; especially, in essay questions which lessen the importance of organization, the right use of language, and the sequence of ideas. The size of the students’ answers particularly essay questions which need concise answers, but the students give long ones since they consider it the right way to get the best mark. All these points contributed to the contrast in marks among teachers. 2-There are no inequalities of statistical significance at a degree 348-1=347.and at the significance level (0.05 ) for students marks in the following modules, physics, science of nature, and civil education between the evaluations. This is due to the tolerance of teachers when giving marks because of the importance of the certificate, consultation between teachers, agreement on unified criteria for the evaluation process and specialty in the module. This what most studies have mentioned.

الكلمات المفتاحية

الاختبار التحصيلي ; التقييم ; التنقيط

معايير الجودة في بناء الاختبارات التحصيلية الجيدة

دنيا عدائكة .  يمينة بن موسى . 
ص 216-227.


كفايات إعداد الاختبارات التحصيلية الجيدة لدى أساتذة التعليم الثانوي

عرفات جخراب محمد .  جعفور ربيعة .  عدائكة دنيا . 
ص 515-540.