مجلة العلوم الاجتماعية و الانسانية
Volume 12, Numéro 1, Pages 293-317
2022-06-28

قياس مستوى جودة الاداء الفعلي للخدمات المكتبية الجامعية من وجهة نظر طلبة بعض مكتبات جامعة مصطفى بن بولعيد,باتنة2

الكاتب : عطوي عطوي . نادية بعيبن .

الملخص

الملخص: تهدف هذه الدراسة الى التعرف على مستوى جودة الخدمات المكتبية الجامعية من خلال استخدام مقياس جودةالأداء الفعلي للخدمة سيرفبارفSERVPERوالذي صمما لقياس جودة الاداء الفعلي الذي يدركه المستفيد ,على , ضوء الابعاد الخمسة الرئيسية التي تكون جودة الخدمة وهي:(الملموسية, الاعتمادية , الاستجابة, الامان ,التعاطف) حيث استخدم في الدراسة عينة من(110) طالب من بعض مكتبات جامعة- مصطفى بن بولعيد – باتنة2. وزعت عليهم استمارات بطريقة عشوائية ,وتم اعتماد المنهج الوصفي لمناسبته للموضوع ,وفي تحليل النتائج الاساليب الاحصائية, كالمتوسطات الحسابية, والانحرافات المعيارية, واختبار (ت), وخلصت نتائج هذه الدراسة الى انخفاض مستوى جودة الخدمات المقدمة والمدركة فعليا من طرف طلبة المكتبات, وكذا عدم وجود فروق بين مستوى تقييم جودة الخدمة المكتبية من خلال ابعاد مقياس سيرفبارف من وجهة نظر الطلبة تعزى للمستوى الدراسي :Abstract This study aims to identify the quality of university office services through the use of a measure of the quality of actual service performance” SERVPERF” It is designed to measure the quality of the actual performance that the beneficiary understands In light of the five main dimensions that are the quality of (service. which is(Tangibility, reliability, responsiveness, safety, empathy. A sample of(110) student from some of the universitylibraries - Mustafa bin Bo laid - Batna 2. Forms were randomly distributed to them. The descriptive approach was adopted to suit the topic. And used in the analysis of the results, statistical methods, Such as arithmetic averages, standard deviations, and the T-test. : The study concluded the most important results, which are The quality level of the actual performance of university office services by removing the " SERVPERF " scale (tangibility, reliability- .responsiveness, safety, sympathy) is low. . There are no differences in the quality level of the actual performance of university library services - through the dimensions of the “SERVPERF” scale (tangibility, reliability, responsiveness, safety, . sympathy) due to the academic level.

الكلمات المفتاحية

الجودة ; قياس جودة الخدمة ; مقياس الاداء الفعلي(SERVPERF) ; الخدمات المكتبية الجامعية