اللّغة العربية
Volume 24, Numéro 2, Pages 1078-1092
2022-06-20
الكاتب : بولنوار السعيد . بوزيداني فريدة .
تحاول هذه المقاربة تسليط الضوء على ظاهرة تداخل السرد الروائي مع السرد السينمائي في رواية "طير الليل" للكاتب الجزائري المغترب عمارة لخوص، من خلال تقنية المشهدية السينمائية، باعتبارها تقنية في التجريب الروائي تُعبر عن انفتاح النص الروائي على النص السينمائي، كما أنّها تساهم في خلق جماليات فنية متميزة، إذ تمتلك هذه التقنية قدرة فائقة في منح الحركة، والحياة للرواية. من خلال تشكيل صور فنية خلاقة، والانتقال بالرواية من أجواء السردية المحكية إلى أجواء السردية المرئية. This approach attempts to shed light on the phenomenon of intertwining narrative with cinematic narration in the novel "Night bird/The Bat" by the expatriate Algerian novelist Amara Lakhous, through the technique of cinematic scenery, as a technique in narrative experimentation that expresses the openness of the narrative text on the film script, and it also contributes to creating aesthetics Distinguished artistry, as this technique has a great ability to give movement, and life to the novel. Through the formation of creative artistic images, and the transfer of the novel from the atmosphere of the spoken narrative to the atmosphere of the visual narrative.
المشهدية السينمائية،التجريب الروائي، جماليات فنية
حني سيف الدين
.
بن بوعزيز وحيد
.
ص 1303-1324.